THE ROLE OF PRESCHOOL EDUCATION IN THE FORMATION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS
El rol de la educación parvularia en la formación de la conciencia medioambiental
Author
González Valdés, Paulina
Vargas Villanueva, María Reneé
Full text
https://revista-avante.com/index.php/ciencias-sociales/article/view/12710.5281/zenodo.13997213
Abstract
The article investigates how preschool education in Chillán promotes environmental awareness among boys and girls, contributing to the fight against climate change. Using a quantitative methodology based on surveys of preschool educators, the main activities carried out were identified, such as recycling, reuse of materials and garden care. Although most educators implement environmental activities, they face limitations in resources, time, and specific training. It is concluded that early childhood education is essential to instill sustainable habits from childhood, but greater training and institutional support is required to maximize its impact. Furthermore, the active participation of families is considered crucial to reinforce environmental learning in children. The study highlights the importance of improving pedagogical practices through continuous research and the development of educational policies that promote ecological awareness from early childhood. El artículo investiga cómo la educación parvularia en Chillán fomenta la conciencia ambiental entre niños y niñas, contribuyendo a la lucha contra el cambio climático. Utilizando una metodología cuantitativa basada en encuestas a educadoras de párvulos, se identificaron las principales actividades realizadas, como el reciclaje, la reutilización de materiales y el cuidado de huertos. Aunque la mayoría de las educadoras implementan actividades ambientales, enfrentan limitaciones en recursos, tiempo y formación específica. Se concluye que la educación parvularia es fundamental para inculcar hábitos sostenibles desde la infancia, pero se requiere mayor capacitación y apoyo institucional para maximizar su impacto. Además, la participación activa de las familias se considera crucial para reforzar los aprendizajes medioambientales en los niños. El estudio subraya la importancia de mejorar las prácticas pedagógicas a través de la investigación continua y el desarrollo de políticas educativas que promuevan una conciencia ecológica desde la primera infancia.