• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item

FACILITATING AND HINDERING FACTORS IN SIMULATION LEARNING

FACTORES FACILITADORES Y OBSTACULIZADORES DEL APRENDIZAJE A TRAVÉS DE LA SIMULACIÓN;
FATORES QUE FACILITAM E DIFICULTAM A APRENDIZAGEM COM SIMULAÇÃO

Author
Barra, María José

Calisto-Alegría, Carla

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/10009
10.29393/CE29-1FFMC20001
Abstract
Objective: To identify the factors that facilitate and hinder learning through simulation and OSCE, from the perspective of students  and instructors in the field of licensed practical nurses (known as TENS in Chile). Materials and Methods: Qualitative study with a phenomenological design, in which an online survey was administered, and semi-structured interviews and focus groups were carried out. Non-probabilistic convenience sampling was used and ten students and ten instructors belonging to a TENS training program of a private university in Santiago de Chile participated. NVivo analysis software was used to carry out the data analysis, coding, and classification process. The principles and responsibilities of The Singapore Statement on ResearchIntegrity were considered. Results: Facilitating elements for procedural skills were methodology, practice and repetition, instructors, supplies and materials, as well as motivation. Hindering elements were nervousness, lack of supplies and time scarcity. Limitations were caused by the healthcare setting, which involved having to collect information remotely. Conclusions: Facilitating and hindering aspects for the achievement of procedural skills in the training of TENS nurses were identified. These results may contribute to outline curriculum design proposals that address didactic, methodological, and person-related aspects. 
 
Objetivo: Identificar los factores que facilitan y dificultan el aprendizaje a través de la simulación y el ECOE, desde la perspectiva de los estudiantes y los docentes en la carrera Técnico en Enfermería de Nivel Superior. Material y Método: Estudio cualitativo con diseño fenomenológico, donde se aplicó encuesta en línea y se desarrollaron entrevistas semiestructuradas y grupos focales. El muestreo fue no probabilístico por conveniencia y participaron diez estudiantes y diez profesores pertenecientes a la carrera en una universidad privada en la ciudad de Santiago (Chile). Para llevar a cabo el proceso de análisis, codificación y clasificación de los datos, se utilizó el software de análisis NVivo. Se consideraron los principios y responsabilidades de la Declaración de Singapur sobre Integridad en la Investigación. Resultados: Los elementos favorecedores para las habilidades procedimentales son la metodología; la práctica y repetición; los profesores; los insumos y materiales y la motivación. Los elementos obstaculizadores fueron el nerviosismo, la falta de insumos y el tiempo escaso. Las limitaciones se dieron por el contexto sanitario, que implicó recoger información a distancia. Conclusiones: Se identificaron aspectos favorecedores y obstaculizadores para el logro de las habilidades procedimentales en la formación de técnicos en enfermería. Estos resultados pueden ser considerados insumos para realizar propuestas de diseño curricular que aborden aspectos didácticos, metodológicos y humanos.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • DIAGNOSTIC INFERENCE CAPACITY OF SPECIALIST NURSES 

    da Conceição Dias Fernandes, Maria Isabel; Antunes de Araújo, Aryele Rayana; Farias de Queiroz Frazão, Cecília Maria; Batista Lima e Silva, Fernanda Beatriz; Cruz Enders, Bertha; Brandão de Carvalho Lira, Ana Luisa. Ciencia y Enfermería; Vol. 23 No. 1 (2017); 89-96
  • Perceived self-efficacy to provide humanized care among nursing students and staff in Buenos Aires, Argentina 

    Canova-Barrios, Carlos Jesús; Figueira-Teuly, Judit; Ayllon, Juddy; Miranda Juarez, María Laura; Barraud, Marcela Ivón. Revista Chilena de Enfermería; Vol. 5 No. 1 (2023); 10-22
  • Knowledge, skills, and attitudes of postgraduate nursing students regarding scientific research 

    Campos, Mariana Evangelina; Miño, Lorena; Canova Barrios, Carlos Jesús. Revista Chilena de Enfermería; Vol. 5 No. 2 (2023); 11-21
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB