Relationship of Personal and Social Development Indicators with performance in national standardized tests in schools in a region of central-southern Chile
Relación de los Indicadores de Desarrollo Personal y Social con los desempeños en las pruebas nacionales estandarizadas en colegios de una región del centro-sur de Chile
Author
Arias-Arias, Bárbara
Cáceres-Valenzuela, Luciano
Hernández-Guerra, Nelson
Ponce-Castro, Juan
Rojas-Guerrero, Máximo
Yañez-Almuna, Diego
Castillo-Retamal, Franklin
Castillo-Retamal, Marcelo
Abstract
Education in Chile is understood as a process that provides opportunities for the comprehensive development of children throughout the national territory. The state proposes a series of curricular tools to ensure the achievement of objectives and equity in the development of the presented content; however, there is a noted disparity in learning outcomes. This study aims to analyse factors influencing the results of the System for Measurement of the Quality of Education (SIMCE), which determines performance levels. A quantitative analytical methodology was used, employing a non-experimental cross-sectional approach with a non-probabilistic sample of 33 educational centres from two municipalities in a region in the central-southern part of Chile. The results reveal a positive relationship with indicators of personal and social development, with academic self-esteem, school motivation, and the school environment having the strongest correlation with standardized test scores. It is concluded that all indicators of personal and social development are positively related to SIMCE results, as demonstrated by schools with higher test scores exhibiting better performance in these indicators. La educación en Chile se entiende como un proceso en el que se entregan posibilidades de desarrollo integral de los niños en el territorio nacional, en donde el Estado propone una serie de herramientas curriculares para asegurar los objetivos y la equidad en el desarrollo de los contenidos expuestos, sin embargo, se advierte una disparidad en el logro de los aprendizajes. El presente estudio tiene como objetivo analizar factores que inciden en los resultados del Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (SIMCE) que determinan los niveles de desempeño. Se utilizó una metodología cuantitativa de tipo analítica, transversal no experimental, con una muestra no probabilística de 33 centros educativos de dos comunas de una región del centro-sur de Chile. Los resultados revelan una relación positiva de los indicadores de desarrollo personal y social, siendo la autoestima académica y motivación escolar junto al clima de convivencia escolar los de mayor relación con los puntajes de las pruebas estandarizadas. Se concluye que todos los indicadores de desarrollo personal y social tienen relación positiva con los resultados SIMCE, demostrado en que los colegios con mejores puntajes en la prueba poseen mayores desempeños en estos indicadores.