Socioemotional factors and results of standardized reading assessments: Analysis in three establishments in Talca
Factores socioemocionales y resultados de evaluaciones estandarizadas en lectura: Análisis en tres establecimientos de Talca
Author
Barrera Quinteros, Juan Pablo
Bahamondes Quezada, Giselle Catherine
Hermosilla Medina, María Ignacia
Poblete Cerón, Diego Ignacio
Abstract
The article examines the results obtained in the reading axis by second-grade students from three establishments in the commune of Talca in the Education Quality Measurement System (SIMCE) and Comprehensive Learning Diagnosis (DIA) evaluations of the year. 2022 and 2023, respectively. The research is of a mixed nature, because a correlational study was carried out based on the comparative analysis between the results obtained by second-year students in the academic evaluation and the socio-emotional results. The results have been analyzed in light of the learning standards promoted by the Ministry of Education, establishing a relationship between the evaluation and the personal socio-emotional sphere of the students and the management of educational actors around socio-emotional learning. The results of the research show that a direct relationship cannot be concluded between the socio-emotional factors of the students and the results they obtain in the reading axes of the DIA and SIMCE evaluations. The detailed analysis of the results obtained in the DIA and SIMCE tests has revealed a significant paradox in the performance of educational establishments. Specifically, the establishment that obtained the highest scores in both academic evaluations did not demonstrate equally outstanding performance in the social-emotional area as assessed by the DIA. On the contrary, the establishment that recorded the lowest scores in the aforementioned academic tests stood out notably in the socio-emotional evaluation of the DIA. El artículo examina los resultados obtenidos en el eje de lectura por los estudiantes de segundo medio de tres establecimientos de la comuna de Talca en las evaluaciones: Sistema de medición de la calidad de la educación (SIMCE) y Diagnóstico integral de aprendizajes (DIA) del año 2022 y 2023, respectivamente. La investigación es de carácter mixto, debido a que se realizó un estudio correlacional a partir del análisis comparativo entre los resultados obtenidos por los estudiantes de segundo medio en la evaluación académica y los resultados socioemocionales. Los resultados han sido analizados a la luz de los estándares de aprendizaje promovidos por el Ministerio de Educación, estableciendo una relación entre la evaluación y el ámbito socioemocional personal de los estudiantes y la gestión de los actores educativos en torno al aprendizaje socioemocional. Los resultados de la investigación muestran que no se puede concluir una relación directa entre los factores socioemocionales de los estudiantes y los resultados que ellos obtienen en los ejes de lectura de las evaluaciones DIA y SIMCE. El análisis detallado de los resultados obtenidos en las pruebas DIA y SIMCE ha revelado una paradoja significativa en el desempeño de los establecimientos educacionales. Específicamente, el establecimiento que obtuvo los puntajes más altos en ambas evaluaciones académicas no demostró un desempeño igualmente destacado en el ámbito socioemocional según la evaluación del DIA. Contrariamente, el establecimiento que registró los puntajes más bajos en las mencionadas pruebas académicas sobresalió notablemente en la evaluación socioemocional del DIA.