Educational methodologies and interculturality: Reflections from an internship at the University of Valladolid, Spain
Metodologías educativas e interculturalidad: Reflexiones de una pasantía en la Universidad de Valladolid, España
Author
Vergara-Araya, Catalina
Abstract
This essay describes and compares the educational methodologies implemented in a Spanish university, with special emphasis on the evaluation system and analyzing the implications of the essay-type written exam in contrast with the evaluation methods of the Universidad Católica del Maule. It also analyzes the concept of interculturality, its importance in teacher training and the development of key competencies to face culturally diverse classrooms. Finally, it concludes that the teaching methodology of the Spanish university has a fundamentally transmissive approach and the evaluation system is centered on a final exam characterized by the demands of organizing and presenting arguments in a limited time, which
has a direct impact on the cognitive process of the students; but also by the conditions of pressure and anxiety to which those who take it are subjected. Regarding interculturality, it is concluded that intercultural experience in teacher training is essential both to be more aware of the educational challenges and to develop skills necessary in the current Chilean context. Among these skills, social initiative, open-mindedness and cultural empathy stand out, which should be further integrated into the curricula of teaching careers. Este ensayo describe y compara las metodologías educativas implementadas en una universidad española, haciendo especial énfasis en el sistema evaluativo y analizando las implicancias que tiene el examen escrito de tipo ensayístico en contraste con los métodos evaluativos de la Universidad Católica del Maule. Asimismo, analiza el concepto de interculturalidad, su importancia en la formación docente y el desarrollo de competencias claves para enfrentar aulas culturalmente diversas. Finalmente concluye que la metodología de enseñanza de la universidad española posee un enfoque fundamentalmente transmisivo y el sistema evaluativo se centra en un examen final caracterizado por la exigencia que conlleva organizar y exponer argumentos en un tiempo limitado, lo que impacta directamente en el proceso cognitivo de los estudiantes; pero también por las condiciones de presión y ansiedad a las que somete a quienes lo rinden. En cuanto a interculturalidad, se concluye que la experiencia intercultural en la formación docente es esencial, tanto para ser más consciente de los desafíos educativos como para desarrollar habilidades necesarias en el contexto chileno actual. Entre estas habilidades se destacan la iniciativa social, la apertura mental y la empatía cultural; las cuales deberían integrarse aún más en las mallas curriculares de las carreras de pedagogía.