Intercultural Higher Education in Ecuador: Trajectories, challenges and perspectives in the case study of Intercultural University of Nationalities and Indigenous People Amawtay Wasi
La Educación Superior Intercultural en el Ecuador: Trayectos, desafíos y perspectivas en el caso de estudio de la Universidad Intercultural de las Nacionalidades y Pueblos Indígenas Amawtay Wasi
Author
Guamán-Eras, Pablo
Tenutto-Soldevilla, Marta
Abstract
This paper examines the trajectory of Higher Intercultural Education in Ecuador, which is the result of a historical process of struggle by indigenous peoples and nationalities. Through this process, social, political, and cultural changes in the country have become evident. In this context, the Intercultural University of Nationalities and Indigenous Peoples Amawtay Wasi (UINPIAW) was created. The university originated from milestones ranging from the constitutional recognition of interculturality and plurinationality in Ecuador in 1998 to the indigenous mobilizations of 2019. This work also analyzes the challenges and achievements over 28 years of historical struggle and offers a future perspective for intercultural and community education. Additionally, it highlights the fundamental role of UINPIAW in promoting an educational model that integrates ancestral and academic knowledge, contributing to the strengthening of cultural identities and social justice. UINPIAW represents the first intercultural university in the country, marking progress in the reclamation of educational rights, cultural and linguistic empowerment, organizational strengthening, community development, and the promotion of Ecuadorian identity and interculturality. El presente trabajo examina la trayectoria de la Educación Intercultural Superior en el Ecuador, la cual es el resultado de un proceso histórico de lucha de los pueblos y nacionalidades indígenas. Proceso en el que se han evidenciado cambios sociales, políticos y culturales del país. En este contexto, se creó la Universidad Intercultural de las Nacionalidades y Pueblos Indígenas Amawtay Wasi (UINPIAW). La universidad se originó a partir de hitos que abarcan desde el reconocimiento constitucional de la interculturalidad y plurinacionalidad en el Ecuador en el año 1998 hasta las movilizaciones indígenas del 2019. En este trabajo se analizan de los desafíos y logros transcurridos tras 28 años de lucha histórica y se ofrece una perspectiva de futuro para una educación intercultural y comunitaria. Además, se resalta el papel fundamental de la UINPIAW en la promoción de un modelo educativo que integra el conocimiento ancestral y académico contribuyendo al fortalecimiento de las identidades culturales y la justicia social. La UINPIAW representa la primera universidad intercultural del país, marcando un avance en la reivindicación de los derechos educativos, el empoderamiento cultural y lingüístico, el fortalecimiento organizativo, el desarrollo comunitario y la promoción de la identidad e interculturalidad ecuatoriana.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge: Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge
Beltrán-Véliz, Juan; Tereucán Angulo, Julio; Alarcón, Ana María; Gálvez-Nieto, José Luis; Vera-Gajardo, Nathaly. Acta Bioethica; Vol. 29 No. 2 (2023): CONSERVADURISMO VERSUS LIBERALISMO. IDENTIDAD VERSUS SITUACIONISMO; 177-183 -
Intercultural Higher Education in dispute. Paths of the Amawtay Wasi Intercultural University
Vargas Moreno, Paola. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 38 (2014): Pueblos indígenas y descolonización -
Ethical foundations that sustain the Mapuche and nature relationship. Contributions for intercultural health: Aportes para una salud intercultural
Beltrán-Véliz, Juan; Tereucán Angulo, Julio; Alarcón, Ana María; Gálvez-Nieto, José Luis; Klenner Loebel, Maura. Acta Bioethica; Vol. 28 No. 1 (2022): Integridad científica, integridad decisional, integridad social