• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física
  • View Item

Effect of physical exercise and the memory in older adults with diagnosis of a neurocognitive disorder: a systematic review

Efecto del ejercicio físico en la memoria en adultos mayores con diagnóstico de un trastorno neurocognitivo: una revisión sistemática

Author
Henríquez Ávila, María

Lineros González, Camila

Rivera Barrientos, Joselyn

Basoalto Rojas, Daniel

Sobarzo, Dany

Full text
https://revistahorizontecaf.ulagos.cl/index.php/revhorizonte/article/view/165
10.32735/S0718-8188202122165
Abstract
Objective: to update the knowledge about the effects of physical exercise on the memory of older adults diagnosed with a neurocognitive disorder, and to analyze what type of physical exercise provides the greatest benefits in relation to the memory of these older people through a systematic review of scientific studies published in the last five years. Method: a literature search was carried out in 8 databases. The eligibility criteria were established based on the PICOS acronym: (P) older adult over 60 years old, (I) physical training protocol, (C) older adult control group, (O) quality of the protocols, (S) randomized controlled trials published between 2014 and 2019. Results: 261 articles were identified, only 9 of which met the inclusion criteria. The most effective interventions were those of a multicomponent nature. Conclusion: Exercise interventions do generate significant benefits in the memory of older adults with neurocognitive disorders from 24 months of intervention.
 
Objetivo: destacar los conocimientos sobre los efectos del ejercicio físico en la memoria de adultos mayores y analizar que? tipo de ejercicio físico aporta mayor beneficio en relación con la memoria de personas mayores con diagnóstico de un trastorno neurocognitivo mediante una revisión sistemática de estudios científicos publicados en los últimos cinco años. Método: se realizó una búsqueda bibliográfica en 8 bases de datos. Los criterios de elegibilidad fueron establecidos en base al acrónimo PICOS: (P) adulto mayor sobre 60 años, (I) protocolo de entrenamiento físico, (C) adulto mayor grupo control, (O) calidad de los protocolos, (S) ensayos controlados aleatorios, publicados entre 2014 y 2019. Resultados: se identificaron 261 artículos, de los cuales solo 9 cumplen con los criterios de inclusión. Las intervenciones más efectivas fueron las de carácter multicomponente. Conclusión: Las intervenciones de ejercicio si generan beneficios significativos desde los 24 meses de intervención sobre la memoria de adultos mayores con trastornos neurocognitivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB