Student Perception of Postgraduate Programs
Percepción estudiantil sobre los postgrados
Author
Álvarez-Maldonado, David
Barrientos Oradini, Nicolas
Aparicio Puentes, Carlos
Araneda Reyes, Mauricio Araneda
Abstract
This article presents the findings of a qualitative study that explores the mental processes involved in students' decisions regarding the search for and participation in postgraduate programs. Through a detailed analysis of the discourse of focus group participants, cognitive consensus underlying participants' mental models is identified, and how the need to improve their personal resources drives the search for job opportunities typically associated with obtaining postgraduate degrees is explored. The results show that decision-making in this area is influenced by various contextual factors, such as family dynamics and economic and time constraints, which can represent significant barriers to participation in postgraduate programs. The contribution of this research is to provide information for the formulation of policies and the development of programs that encourage participation in higher education Este artículo presenta los hallazgos de una investigación cualitativa que explora los procesos mentales involucrados en las decisiones de los estudiantes respecto a la búsqueda y participación en programas de posgrado. Mediante un análisis detallado del discurso de participantes de un grupo focal, se identifican los consensos cognitivos que forman la base de los modelos mentales de los participantes, y se explora cómo las necesidades de mejorar sus recursos personales impulsan la búsqueda de oportunidades laborales que suelen estar asociadas con la obtención de títulos de posgrado. Los resultados muestran que la toma de decisiones en este ámbito está condicionada por diversos factores contextuales, como las dinámicas familiares y las limitaciones económicas y temporales, que pueden representar barreras significativas para la participación en programas de posgrado. La contribución de esta investigación es proporcionar información para la formulación de políticas y el desarrollo de programas que fomenten la participación en la educación superior