School leadership. Conceptual developments, assumptions and gaps
Liderazgo escolar. Evolución conceptual, supuestos y vacancias
Author
Silva Lusquiños, Corina
Abstract
Principal leadership has an indirect influence on student learning through its direct effect on teacher performance and organizational working conditions. And although it is sensitive to the increasing complexity of organizational dynamics and decisions, it is recognized as having a certain catalytic effect on the deployment of skills, results achieved, and improvements made. This makes it a strategic issue in education.
The subject has been studied, theorized and shared internationally for more than fifty years, which this article proposes to systematize and review in a synthetic way, considering the relevant authors. It is proposed to consider the evolution of the conceptualizations on the principal's leadership, its scope, contributions and meanings that have led to the main current assumptions. As well as mentioning the limitations and gaps of the last ones, which still lead to raise key questions.
It is necessary to review this baggage of conceptualizations, which, even with some differences in their basic definitions, have evolved, gaining in importance and empirical reference, in order to analyze the path taken, to make progress in clarification and to renew assumptions. In this way, it is hoped to make a small contribution to the orientation of the research agenda and, perhaps, to the professional development offers for school principals. El liderazgo del director influye indirectamente en el aprendizaje de los alumnos a través de su efecto directo en el rendimiento de los profesores y en las condiciones de trabajo de la organización. Y aunque es sensible a la creciente complejidad de las dinámicas y decisiones organizativas, se le reconoce cierto efecto catalizador sobre el despliegue de competencias, los resultados obtenidos y las mejoras logradas. Esto la convierte en una cuestión estratégica en el ámbito de la educación.
Se trata de un tema estudiado, teorizado y compartido internacionalmente desde hace más de cincuenta años, que este artículo propone sistematizar y revisar de forma sintética, teniendo en cuenta los autores relevantes. Se propone considerar la evolución de las conceptualizaciones sobre el liderazgo del director, sus alcances, aportes y significados que han conducido a los principales supuestos actuales. Así como mencionar las limitaciones y vacíos de los últimos, que aún llevan a plantear interrogantes claves.
Es necesario revisar este bagaje de conceptualizaciones que, aún con algunas diferencias en sus definiciones básicas, han evolucionado, ganando en importancia y referencia empírica, para analizar el camino recorrido, avanzar en su clarificación y renovar supuestos. De este modo, se espera hacer una pequeña contribución a la orientación de la agenda de investigación y, tal vez, a las ofertas de desarrollo profesional para los directores de escuela
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
How prepared are instructional leaders to implement effective leadership? An opinion study, concerning their perspectives of the national framework for school leadership.
Yañez, Teresa; Rivero, Rosario. Calidad en la Educación; Nº 52 (2020): Calidad en la Educación; 81-110 -
Post Pandemic leadership in Latin America: responding to Wicked Problems using Adaptive Leadership in Organizational Contexts
McClellan, Jeffrey. Estudios de Administracion; Vol. 29 No. 1 (2022): (January-June); 52-65 -
How prepared are instructional leaders to implement effective leadership? An opinion study, concerning their perspectives of the national framework for school leadership.
Yañez, Teresa; Rivero, Rosario. Calidad en la Educación; No. 52 (2020): Calidad en la Educación; 81-110