• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Resilience, Emotional Well-Being, and Student Engagement: Keys to School Transformation in the Post-COVID Era

Resiliencia, bienestar emocional e implicación de los estudiantes: claves para la transformación escolar en la era pos-COVID 19

Author
Fernández-Terol, Lucia

Segovia, Jesús Domingo

Díaz Delgado, Miguel Ángel

Olmo Extremera, Marta

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/77666
10.5354/2452-5014.2025.77666
Abstract
In response to the challenges posed by the pandemic of COVID 19, this article reports on a study carried out on a school that managed to maintain school success and reinvent itself in the post-pandemic period. In this study a qualitative methodology was employed, using a case study with eleven participants in a school operating as a Professional Learning Community. Findings highlighted resilience and emotional well-being as a key component of care and learner engagement and a driver for preventing dropout. Professional reflection at critical moments provided new perspectives for addressing and transforming reality, alongside distributed leadership. The findings have significant implications for the design of school strategies that promote resilience, emotional well-being, student engagement and leadership offering valuable guidance for other educational institutions seeking to adapt and transform effectively in times of crisis.
 
En respuesta a los desafíos planteados por la pandemia, este artículo da cuenta de un estudio realizado en una escuela que logró mantener el éxito escolar y reinventarse en el período pospandémico. En este estudio se empleó una metodología cualitativa y se hizo un estudio de caso con once participantes en una escuela que opera como Comunidad Profesional de Aprendizaje. Los resultados destacaron la resiliencia y el bienestar emocional como un componente clave para el cuidado y el compromiso del/la estudiante como motor para prevenir el abandono escolar. La reflexión profesional en momentos críticos brindó nuevas perspectivas para abordar y transformar la realidad, junto a un liderazgo distribuido. Las conclusiones tienen implicaciones significativas para el diseño de estrategias escolares que promuevan la resiliencia, el bienestar emocional, la participación estudiantil y el liderazgo ofreciendo orientación valiosa para otras instituciones educativas que buscan adaptarse y transformarse eficazmente en momentos de crisis.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB