From the University to the Pluriversity? A Reflexive Critical Literature Review of Indigenous Artisan Community Engagement in Decolonial Education and Knowledge Co-Production with Design Programs in Latin America
¿De la universidad a la pluriversidad? Una revisión crítica reflexiva de la literatura sobre la participación de comunidades artesanas pertenecientes a pueblos originarios en la educación decolonial y la coproducción de conocimientos en programas de diseño en América Latina
Author
Maya Tapiero, Sebastián
Albarrán González, Diana
Campbell, Angus Donald
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/7403510.7764/disena.25.Article.1
Abstract
Decolonization initiatives in design have sparked growing interest among academics worldwide. While these initiatives foster collaborative design with diverse communities in Latin America, their theories and practices often diverge significantly. How to critically integrate these decolonial models into learning processes and knowledge creation with other communities within the university? To address these questions, we undertake a reflexive critical literature review from an artisanal perspective, moving away from objective systems and standardized measurements of knowledge, integrating our experiences, and highlighting our concerns as educators and students from the Global South. This review highlights two key themes in decolonial studies literature: understanding power relations and the roles in knowledge production, and identifying prevailing ideas and practices in knowledge creation with other entities. Using this information, we establish a three-way conversation to examine the limits of neoliberal modern-colonial education within reflexive critical practice, drawing on our own experiences and positionalities. Las iniciativas para descolonizar el diseño suscitan un creciente interés entre la comunidad académica de todo el mundo. Si bien estas iniciativas fomentan el diseño en colaboración con diversas comunidades en América Latina, sus teorías y prácticas divergen notablemente. ¿Cómo integrar críticamente estos modelos decoloniales en los procesos de enseñanza y creación de conocimiento con otras comunidades en el marco universitario? Abordamos esta pregunta a través de una revisión crítica reflexiva de la literatura desde una perspectiva artesanal, alejándonos de los sistemas objetivos y las mediciones estandarizadas del conocimiento, integrando nuestras experiencias y destacando nuestras preocupaciones como docentes y estudiantes del sur global. La revisión destaca dos temas clave en la literatura de estudios decoloniales: comprender las relaciones de poder y los roles en la producción de conocimiento; e identificar las ideas y prácticas predominantes en la creación de conocimiento con otras entidades. Utilizando esta información, establecemos una conversación a tres bandas para examinar los límites de la educación moderno-colonial neoliberal en una práctica crítica reflexiva, basándonos en nuestras propias experiencias y posicionalidades.