Design or Decline? A Decolonial Cease and Desist
¿Diseñar o declinar? Una negativa decolonial
Author
Estreal, Bárbara
Ramirez, Marcelo
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/7405110.7764/disena.25.Article.6
Abstract
This paper critically examines the contemporary relationship between design and decolonization, with a focus on reevaluating our expectations of design as a profession and exploring potential pathways forward. The discussion centers on the stagnant state of design discourse, and the intricate power dynamics within design practices. It underscores the significance of recognizing that designers do not uniformly occupy identical positions, highlighting the asymmetrical power dynamics inherent in design nearshoring and the prioritization of Northern interests. Furthermore, it questions the reliance on exclusive designerly methods for systemic change, the pursuit of the common good, and the realization of the pluriverse. We claim that design, in its current form, often reinforces capitalist and colonial structures rather than dismantling them. The paper criticizes design’s complicity in perpetuating colonial differences while claiming to address them, recognizing the fundamental role of design for the realization of the modern project and as a key enabler of capitalist modes of production and consumption. Through an interdisciplinary lens, this paper scrutinizes the dissonance between design’s self-professed ethical values and the pursuit of capitalistic gains. Este trabajo examina la relación contemporánea entre diseño y descolonización, revaluando nuestras expectativas del diseño como profesión y explorando posibles caminos a seguir. Abordamos el estancamiento del discurso del diseño y las intrincadas dinámicas de poder en la práctica. Subrayamos la importancia de reconocer que, quienes diseñan profesionalmente no ocupan posiciones de poder idénticas, destacando las dinámicas de poder asimétricas inherentes al nearshoring de la industria y a la priorización de los intereses del norte global. Además, se cuestiona la dependencia de métodos exclusivos del diseño para abordar cambios sistémicos, buscar el bien común y materializar el pluriverso. Argumentamos que el diseño, en su forma actual, constantemente refuerza estructuras capitalistas y coloniales en lugar de desmantelarlas. Hacemos una crítica a la complicidad del diseño en perpetuar las diferencias coloniales que afirma atender e identificamos el papel fundamental del diseño en la realización del proyecto moderno como facilitador clave de los modos de producción y consumo capitalistas. A través de una mirada interdisciplinar, examinamos la disonancia entre los valores éticos autoproclamados del diseño y la búsqueda de ganancias capitalistas.