• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Co-teaching as a collaborative teaching strategy: benefits, conditions and difficulties

La co-docencia como estrategia de colaboración docente: beneficios, condiciones y dificultades

Author
Pericacho-Gómez, Francisco Javier

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7711
10.4067/S0718-07052024000200093
Abstract
Within the field of collaborative teaching, co-teaching has received increasing attention from the scientific community in recent years. The aim of this article is to address the nature and pedagogical value of co-teaching, as well as to identify some of the most significant findings reported in the scientific literature on its benefits, conditions and difficulties of implementation. A critical literature review was carried out based on a systematic survey of scientific production, following the standards and guidelines of the PRISMA statement. The results suggest that co-teaching is a didactic strategy that enriches different aspects of the teaching and learning process and favours teachers’ professional development, however, it is not a didactic strategy of agile application, it requires a series of conditions and a path of learning, communication, coordination, flexibility and support that is not without difficulties.
 
Dentro del campo de estudio de la colaboración docente, la co-docencia ha recibido una creciente atención por parte de la comunidad científica en los últimos años. El objetivo de este artículo consiste en abordar la naturaleza y valor pedagógico de la co-docencia, igualmente, identificar algunos de los hallazgos más significativos reportados por la literatura científica sobre sus beneficios, condiciones y dificultades de implementación. Se llevó a cabo un análisis crítico de documentación con base en un estudio sistemático de la producción científica, siguiendo los estándares y directrices de la declaración PRISMA. Los resultados sugieren que la co-docencia es una estrategia didáctica que enriquece diferentes aspectos del proceso de enseñanza y aprendizaje y favorece el desarrollo profesional docente, sin embargo, no es una estrategia didáctica de aplicación ágil, implica una seria de condiciones y un camino de aprendizaje, comunicación, coordinación, flexibilidad y apoyo no exento de dificultades.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Confirmatory factorial analysis of a spanish version of Approaches To Teaching Inventory (ATI-R) 

    Montenegro Maggio, Helena; González Ugaldeb, Carlos. Pedagogical Studies; Vol. 39 Núm. 2 (2013); 213-230
  • SPRU - Science and Technology Policy Research 40th Aniversary as a World Leader in Research, Consultancy and Teaching in Science, Technology and Innovation Policy 

    Manag. Innov., J. Technol.. Journal of Technology Management & Innovation; Vol. 1 No. 4 (2006); 139
  • Review. What to Remember, What to Teach: Human Rights Violations in Chile’s Recent Past and the Pedagogical Discourse of History by Teresa Oteíza, Sheffield, U.K.: Equinox Publishing Ltd., 2023. 

    Spener, David; Spener, David. Árboles y Rizomas; Vol. 6 No. 1 (2024): January-June; 117-119
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB