Co-teaching as a collaborative teaching strategy: benefits, conditions and difficulties
La co-docencia como estrategia de colaboración docente: beneficios, condiciones y dificultades
dc.creator | Pericacho-Gómez, Francisco Javier | |
dc.date | 2024-12-30 | |
dc.date.accessioned | 2025-05-08T19:20:44Z | |
dc.date.available | 2025-05-08T19:20:44Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7711 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052024000200093 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/252819 | |
dc.description | Within the field of collaborative teaching, co-teaching has received increasing attention from the scientific community in recent years. The aim of this article is to address the nature and pedagogical value of co-teaching, as well as to identify some of the most significant findings reported in the scientific literature on its benefits, conditions and difficulties of implementation. A critical literature review was carried out based on a systematic survey of scientific production, following the standards and guidelines of the PRISMA statement. The results suggest that co-teaching is a didactic strategy that enriches different aspects of the teaching and learning process and favours teachers’ professional development, however, it is not a didactic strategy of agile application, it requires a series of conditions and a path of learning, communication, coordination, flexibility and support that is not without difficulties. | en-US |
dc.description | Dentro del campo de estudio de la colaboración docente, la co-docencia ha recibido una creciente atención por parte de la comunidad científica en los últimos años. El objetivo de este artículo consiste en abordar la naturaleza y valor pedagógico de la co-docencia, igualmente, identificar algunos de los hallazgos más significativos reportados por la literatura científica sobre sus beneficios, condiciones y dificultades de implementación. Se llevó a cabo un análisis crítico de documentación con base en un estudio sistemático de la producción científica, siguiendo los estándares y directrices de la declaración PRISMA. Los resultados sugieren que la co-docencia es una estrategia didáctica que enriquece diferentes aspectos del proceso de enseñanza y aprendizaje y favorece el desarrollo profesional docente, sin embargo, no es una estrategia didáctica de aplicación ágil, implica una seria de condiciones y un camino de aprendizaje, comunicación, coordinación, flexibilidad y apoyo no exento de dificultades. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7711/8718 | |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 50 No. 2 (2024); 93-107 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 50 Núm. 2 (2024); 93-107 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | enseñanza | es-ES |
dc.subject | colaboración docente | es-ES |
dc.subject | co-docencia, educación | es-ES |
dc.subject | desarrollo profesional | es-ES |
dc.subject | teaching | en-US |
dc.subject | teaching collaboration | en-US |
dc.subject | co-teaching | en-US |
dc.subject | education | en-US |
dc.subject | professional development | en-US |
dc.title | Co-teaching as a collaborative teaching strategy: benefits, conditions and difficulties | en-US |
dc.title | La co-docencia como estrategia de colaboración docente: beneficios, condiciones y dificultades | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}