Longitudinal qualitative research with children and adolescents: exploring school engagement trajectories and contextual factors in Post-pandemic period
Investigación cualitativa longitudinal con niños, niñas y adolescentes: análisis de trayectorias de compromiso escolar y factores contextuales en Post-pandemia
Author
Saracostti, Mahia
de Toro, Ximena
Soriano, Gabriel
Abstract
The global outbreak of the COVID-19 pandemic radically transformed the educational landscape, affecting millions of students worldwide. This unprecedented situation posed significant challenges to school engagement, a critical variable associated with the successful completion of educational stages and the development of positive academic trajectories. This article presents findings from a longitudinal qualitative study conducted in Chile, analyzing the meanings of school engagement and contextual factors from a participatory research approach that emphasizes children’s right to be involved in knowledge production. The study highlights notable improvements in cognitive engagement, reflected in increased academic interest and the development of study habits among post-pandemic students. Affective engagement, however, remains a challenge, with the need for more stimulating school environments to counteract low motivation. Additionally, a decline in behavioral engagement—evidenced by increased absenteeism—demonstrates the lasting motivational impacts of the pandemic on secondary school students. El brote mundial de la pandemia de COVID-19 transformó radicalmente el panorama educativo, afectando a millones de estudiantes a nivel global. Esta situación excepcional planteó desafíos sustantivos en torno al compromiso escolar, una variable clave vinculada con la finalización de etapas educativas y trayectorias académicas positivas. Este artículo presenta los hallazgos de un estudio cualitativo longitudinal realizado en Chile, centrado en los significados del compromiso escolar y los factores contextuales desde un enfoque de investigación participativa que valora el derecho de niños, niñas y adolescentes a participar en la producción de conocimiento. Los resultados evidencian avances en el compromiso cognitivo, expresados en un mayor interés académico y desarrollo de hábitos de estudio entre los estudiantes postpandemia. En contraste, el compromiso afectivo requiere de entornos escolares más estimulantes que contrarresten la baja motivación. Asimismo, el compromiso conductual mostró un deterioro, reflejado en el aumento del ausentismo, lo cual indica que la pandemia ha tenido impactos significativos en la motivación del estudiantado de nivel secundario.