Perceived Stress and Internalizing Symptoms among University Students: Self-Compassion as a Moderator
Estrés percibido e internalización de síntomas en estudiantes universitarios: la autocompasión como moderador
Author
Minh , Long Dau
Ho , Dung Van
Ho, Thi Truc Quynh
Abstract
This study examined the moderating role of self-compassion in the relationship between perceived stress and internalizing symptoms among Vietnamese university students. Using convenience sampling, the cross-sectional study included 408 participants who completed the Self-Compassion Scale, Perceived Stress Scale, and Depression, Anxiety, and Stress Scales 21. The results indicated that self-compassion moderated the relationship between perceived stress and anxiety (B = -0.063; SE = 0.016; 95% CI = [-0.095, -0.031]), as well as the relationship between perceived stress and depression (B = -0.084; SE = 0.017; 95% CI = [-0.117, -0.050]). Theoretically, this study contributes to understanding the protective role of self-compassion in mitigating the association between perceived stress and internalizing symptoms. Practically, the findings suggest that interventions aimed at enhancing self-compassion could be beneficial in reducing internalizing symptoms among university students. Este estudio examinó el rol moderador de la autocompasión en la relación entre el estrés percibido y la internalización de síntomas en estudiantes universitarios vietnamitas. Utilizando un muestreo por conveniencia, el estudio transversal incluyó a 408 participantes que completaron la Escala de Autocompasión, la Escala de Estrés Percibido y las Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés 21. Los resultados indicaron que la autocompasión moderó la relación entre el estrés percibido y la ansiedad (B = -0,063; SE = 0,016; IC del 95% = [-0,095, -0,031]), así como la relación entre el estrés percibido y la depresión (B = -0,084; SE = 0,017; IC del 95% = [-0,117, -0,050]). Teóricamente, este estudio contribuye a comprender el papel protector de la autocompasión en la mitigación de la asociación entre el estrés percibido y la internalización de síntomas. Prácticamente, los hallazgos sugieren que las intervenciones orientadas a mejorar la autocompasión podrían ser beneficiosas para reducir la internalización de síntomas en estudiantes universitarios.