Classroom Methodology as a Protective Factor Against Early School Leaving: Analysis of Educational Support Measures in Secondary Education
La metodología de aula como factor de protección frente al abandono escolar temprano: análisis de medidas de apoyo educativo en Educación Secundaria
Author
González Barea, Eva María
Bernárdez Gómez, Abraham
Rodríguez Entrena, María Jesús
Cutanda López, María Trinidad
Abstract
Early school leaving in secondary education poses a major challenge with significant social and economic implications both in Spain and internationally. Given its multicausal nature and its association with the risk of social exclusion, comprehensive and multidimensional interventions are required. This study focuses on the school dimension to explore whether curriculum design and, particularly, classroom methodology act as protective factors within educational support measures. Using a mixed-methods approach, it analyzes the Comprehensive Learning Program, Occupational Classroom, Basic Vocational Training, and Professional Training Program in the Region of Murcia through interviews, questionnaires, and discussion groups with teachers, administrators, professionals, and students. Findings reveal that curricular development based on inclusive, practice-oriented, and contextualized methodologies contributes significantly to the educational and social reengagement of students with trajectories of school failure, underscoring the pedagogical importance of a supportive classroom environment with high expectations. El abandono escolar temprano en la Educación Secundaria representa un reto crítico con profundas repercusiones sociales y económicas, tanto en España como a nivel internacional. Su carácter multicausal y su vinculación con el riesgo de exclusión social exigen intervenciones integrales desde diversas dimensiones. Este estudio se centra en el ámbito escolar para analizar el papel del currículo y, especialmente, de la metodología de aula como factores de protección frente al abandono educativo, dentro de las medidas de apoyo educativo. Mediante un enfoque metodológico mixto, se examinan programas como el Programa de Aprendizaje Integral, el Aula Ocupacional, la Formación Profesional Básica y el Programa Formativo Profesional en la Región de Murcia, a través de entrevistas, cuestionarios y grupos de discusión con profesorado, directivos, profesionales y estudiantes. Los resultados evidencian que el desarrollo curricular basado en metodologías inclusivas, prácticas y contextualizadas favorece el reenganche académico y social de jóvenes con trayectorias escolares marcadas por el fracaso, destacando el valor pedagógico de un clima de aula de apoyo, respeto y altas expectativas.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
-- Persönlicher Einfluss als biographisches, pädagogisches und evangelisierendes Prinzip bei John Henry Newman
Fernández-Castiella, José-Antonio; Rumayor, Miguel; Rodríguez, José-Gabriel. Teología y Vida; Vol. 63 Núm. 4 (2022); 463-492 -
Utilización de Entornos Virtuales Educativos y Recursos Educativos Abiertos (OpenCourseWare) en cursos de Ingeniería Química de la Universidad de Granada, España
Lechuga,Manuela; Fernández-Arteaga,Alejandro; Ríos,Francisco; Fernández-Serrano,Mercedes. Formación universitaria v.7 n.4 2014 -
Characterization of Educational Environments and the Propensity to Teach, and its Dynamic Relationships via Fuzzy Modeling and ID3 Fuzzy
Leyton G., Guillermo; Veas G., Paulina C.. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 37 (2014): Educación. Contextos sociales y propensión a aprender