• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item

ella THE NEOLIBERAL UNIVERSITY AND ITS (IN)ABILITY TO ACHIEVE GENDER EQUALITY

LA UNIVERSIDAD NEOLIBERAL Y SU (IN)CAPACIDAD PARA LOGRAR LA IGUALDAD DE GÉNERO

Author
Reverter Bañon, Sonia

Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/274
10.32995/praxispsy.v1i42.274
Abstract
Abstract: The principal aim of this paper is to undertake a critical examination of the role of the university in promoting gender equality. The persistence of gender inequalities represents a compelling rationale for undertaking this reflection in public institutions dedicated to the generation and dissemination of knowledge. It is the responsibility of universities to facilitate the long-awaited social equality, particularly in light of the alarming regression in rights. In this reflection, we caution that universities may be subjected to undue pressure from a perspective that views their role in accordance with neoliberalism and the concept of academic capitalism. In this context, the advancement of equality will not only be jeopardized but will also become a mere superficial program, lacking the capacity to transform society and promote genuine progress in equality.
 
La persistencia de las desigualdades de género es una llamada a realizar esta reflexión en las instituciones públicas dedicadas a la generación y enseñanza del conocimiento. Objetivo: comprender la responsabilidad de la academia universitaria en el avance de la igualdad entre hombres y mujeres. Método: realizar una reflexión crítica a partir de bibliografía especializada, así como de informes recientes que permitan profundizar en las causas estructurales que puedan ser origen de tal persistencia de la desigualdad. Discusión: se propone el uso del concepto de capitalismo académico para advertir cómo las universidades pueden estar sufriendo un acoso neoliberal. En este panorama el avance en igualdad no sólo estará comprometido, sino que pasará a ser un mero programa superficial, sin capacidad transformadora de la sociedad y de los avances en igualdad. Conclusión: lograr la igualdad social, más en un momento donde la regresión en derechos está mostrando su cara más temible, es una responsabilidad institucional que las universidades no pueden obviar. Es, por tanto, imperativo, una nueva conceptualización de la igualdad en la academia que permita trascender los constreñimientos del capitalismo académico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB