Show simple item record

Conciencia fonológica en trastornos específicos de aprendizaje en lectura y matemática

dc.creatorStevens Anilio, Johanna
dc.creatorVásquez Fuentes, Karim
dc.creatorCastro Vega, Carolina
dc.date2025-01-06
dc.date.accessioned2025-06-10T20:10:39Z
dc.date.available2025-06-10T20:10:39Z
dc.identifierhttps://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/434
dc.identifier10.38123/rre.v5i1.434
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/254222
dc.descriptionDeficits in phonological awareness have been widely associated with dyslexia, but there is controversy in research about whether dyscalculia can be related to phonological deficits and whether performance on phonological awareness tasks differs from specific learning disabilities (SLDs) in reading. This cross-sectional, nonexperimental, and descriptive study aims to compare the development of phonological awareness in second grade children diagnosed with TA in reading versus TA in math. The results indicate that there are no significant differences in phonological performance between children with dyslexia and those with dyscalculia, and that in both cases they have higher percentages of deficits in syllabic and phonemic awareness. The absence of differences in phonological performance supports the hypotheses of a common cognitive deficit and suggests that the difficulties found in both groups could be explained by common deficits in phonological awareness.en-US
dc.descriptionLos déficits en la conciencia fonológica han sido ampliamente relacionados con la dislexia; no obstante, las investigaciones muestran que existe controversia con respecto a si la discalculia se puede relacionar con déficits fonológicos y si el desempeño en tareas de conciencia fonológica difiere de los Trastornos Específicos del Aprendizaje (TA) en lectura. Este estudio transversal, no experimental y descriptivo, tiene por objetivo comparar el desarrollo de la conciencia fonológica en niños de segundo básico diagnosticados con TA en lectura versus TA en matemática. Los resultados indican que no existen diferencias significativas en el desempeño fonológico entre los niños con dislexia y con discalculia, y que en ambos casos presentan mayores porcentajes de déficit en conciencia silábica y fonémica. La ausencia de diferencias en los desempeños fonológicos apoya las hipótesis de déficit cognitivo común y sugiere que las dificultades encontradas en ambos grupos se podrían explicar por déficits compartidos en conciencia fonológica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Finis Terrae, Facultad de Educación, Psicología y Familiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/434/556
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/434/545
dc.rightsDerechos de autor 2025 Johanna Stevens Anilio, Karim Vásquez Fuentes, Carolina Castro Vegaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Realidad Educativa; Vol. 5 No. 1 (2025); 46-74en-US
dc.sourceRevista Realidad Educativa; Vol. 5 Núm. 1 (2025); 46-74es-ES
dc.source2452-6134
dc.source10.38123/rre.v5i1
dc.subjectdislexiaes-ES
dc.subjectdiscalculiaes-ES
dc.subjectconciencia fonológicaes-ES
dc.subjectprocesamiento fonológicoes-ES
dc.subjecttrastornos específicos del aprendizajees-ES
dc.subjectspecific learning disordersen-US
dc.subjectdyslexiaen-US
dc.subjectdyscalculiaen-US
dc.subjectphonological awarenessen-US
dc.subjectphonological processingen-US
dc.titlePhonological awareness in specific learning disorders in reading and mathematicsen-US
dc.titleConciencia fonológica en trastornos específicos de aprendizaje en lectura y matemáticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record