Reflections on Art thinking, a contribution to the teaching work in the development of emotional awareness and expression of students with ASD.
Reflexión sobre el Art thinking, un aporte al trabajo docente en el desarrollo de la conciencia y expresión emocional de estudiantes con CEA
Author
Garrido Pérez, Nadia
Cerda Pilar, Marco
Abstract
The proposal that this article aims to dissolve is the boundaries between art and education, creating a pedagogical approach that transcends both disciplines. Socio-emotional competencies are essential for life, and educational institutions play a key role in their development. However, the predominant focus on cognitive and behavioral dimensions neglects emotional and bodily aspects, which hinders emotional regulation, especially in students with Autism Spectrum Condition (ASC). This thesis reviews socio-emotional learning and proposes Art thinking as a methodology to address these needs from an inclusive perspective. It highlights the importance of understanding and valuing emotional neurodiversity in educational communities, moving beyond traditional educational models. The arts, Art Thinking, and affective languages are presented as pedagogical and research tools that enrich emotional learning from experience and offer new forms of emotional expression and exploration. La propuesta de este artículo pretende disolver las fronteras entre el arte y la educación, planteando un enfoque pedagógico que trasciende ambas actividades. Las competencias socioemocionales son esenciales para la vida, y las instituciones educativas juegan un papel clave en su desarrollo. Sin embargo, el predominio de enfoques centrados en lo cognitivo y lo conductual ha descuidado las dimensiones emocionales y corporales, dificultando la capacidad de regulación emocional, especialmente en estudiantes con Condición del Espectro Autista (CEA). Este trabajo revisa el aprendizaje socioemocional y propone al Art thinking como una metodología inclusiva que permite abordar estas necesidades. Se destaca la importancia de comprender y valorar la neurodiversidad emocional en las comunidades educativas, superando los modelos tradicionales de educación. Las artes, el Art thinking y los lenguajes afectivos se presentan como herramientas pedagógicas y de investigación que enriquecen el aprendizaje desde la experiencia, ofreciendo nuevas formas de expresión y exploración del conocimiento a partir de la esfera de las emociones.