• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Perception of Feminist Teachers on Their Educational Practice: Facilitators and Barriers to Implementing Feminist Education in the Chilean Educational Context.

Percepción de docentes feministas sobre su práctica educativa: facilitadores y barreras para implementar una educación feminista en el contexto educativo chileno

Author
Poblete Inostroza, Roxana Nicol

Martinez-Labrín, Soledad

Castillo Mardones, Pamela

Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/79857
10.5354/2452-5014.2025.79857
Abstract
One of the keys to building a culture free from discrimination based on sex and gender is teacher awareness and training to achieve progress in these areas. In many cases, androcentric educational models prevail in schools, which invisibilize, conceal, and deny the role and contribution of women in various fields of knowledge. This article presents the results of an exploratory qualitative research project aimed at analyzing feminist teachers’ perception of their teaching practices in order to identify the facilitators and barriers to implementing feminist education within the Chilean education system. To this end, 15 semi-structured interviews were conducted with Chilean feminist teachers and a content análisis was conducted. The results show that teachers recognize that feminist pedagogy is relevant for implementing non-sexist education. They also identify various barriers to implementing feminist pedagogy given that both schools and educational agents, in general, are reluctant to feminist ideas.
 
Una de las claves para construir una cultura libre de discriminación por razones de sexo y género es la conciencia y la formación del profesorado para lograr avances en estas materias. En muchos casos, en los centros educativos, predominan modelos pedagógicos androcéntricos que invisibilizan, ocultan y niegan el papel y la contribución de las mujeres en las diversas áreas del conocimiento. En este artículo se presentan los resultados de una investigación, de carácter cualitativo exploratorio, cuyo objetivo es analizar la percepción de docentes feministas sobre su práctica educativa con el propósito de identificar los facilitadores y las barreras para implementar una educación feminista en el contexto del sistema educativo chileno. Para esto, se realizaron 15 entrevistas semiestructuradas a docentes feministas chilenas y se hizo un análisis de contenido de estas. Los resultados muestran que las docentes reconocen que una pedagogía feminista es relevante para implementar una educación no sexista. Identifican también diversas barreras que enfrenta la implementación de una pedagogía feminista dado que tanto las escuelas como los agentes educativos, en general, son reacios a las ideas feministas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB