• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Emotional education: knowledge and teaching experiences of primary school teachers in Mexico

Educación emocional: saberes y experiencias docentes de maestros de educación primaria en México

Author
Huízar Aguilar , Yaneth Marcela

Huízar Aguilar , Anibal

Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/80025
10.5354/2452-5014.2025.80025
Abstract
This article presents the progress of a research project on the knowledge and experiences of elementary school teachers on social-emotional education. This research uses Van Manen´s (1998) phenomenological-hermeneutic method and exploratory inquiri. Information regarding the dimensions of emotional education was collected using forms (Bisquerra, 2018). Interviews and focus groups were also conducted, comprising a sample of 50 teachers and school principals serving students ranging in age from 6 to 15, all located in the state of Jalisco, Mexico. It is assumed that education professionals lack the knowledge and skills to manage their own emotions, which is why they have difficulty recognizing the problems related to emotional education in order to propose intervention and improvement actions within the framework of transversal work with the active and situated methodologies proposed in the New Mexican School. This research help us understand teachers’ strengths, areas of opportunity, as well as reflections, experiences and journeys related to the topic, providing a starting point for teacher transformation
 
Este artículo muestra avances de una investigación sobre saberes y experiencias de docentes de educación primaria respecto de la educación socioemocional. Dicha investigación utilizó el método fenomenológico-hermenéutico de Van Manen (1998) y la indagación exploratoria. Por medio de formularios se recuperó información con respecto a las dimensiones de la educación emocional (Bisquerra, 2016, 2017; Bisquerra y García, 2018). También se realizaron entrevistas y grupos focales configurados por un muestreo de 50 maestros y directivos que atienden a estudiantes que van de los 6 a los 15 años de edad, todos adscritos al Estado de Jalisco, en México. Se parte del supuesto de que los y las profesionales de la educación carecen de saberes y habilidades que les permitan gestionar sus propias emociones, por lo que tienen dificultades para visibilizar las problemáticas vinculadas a la educación emocional y, de esta manera, poder plantear acciones de intervención y mejora en el marco del trabajo transversal con las metodologías activas y situadas que se plantean en la Nueva Escuela Mexicana. La indagación permite comprender las fortalezas, las áreas de oportunidad, además de las reflexiones, vivencias y ruta de los/as profesores/as en relación a dicha temática para, desde ahí, tener un punto de partida para la transformación docente. Palabras clave: educación socioemocional, regulación emocional, sistematización de experiencias, prácticas reflexivas, metodologías activas, educación primaria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB