School assessment: exploring the reality of assessment practice in a Chilean schoo Tamara Fabiola Cepeda Acevedo
Evaluación escolar: explorando la realidad de la práctica evaluativa en un colegio chileno
Author
Cepeda Acevedo, Tamara Fabiola
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/8002610.5354/2452-5014.2025.80026
Abstract
This article explores assessment practices in a Chilean school with the aim of understanding teachers and students perspectives on these practices, methods used, and results obtained in terms of grades and feedback. The conceptual framework of the study on which the article is based considers the key aspects of evaluation (School Based Assessment) according to international literature, which are then contextualized in the Chilean reality, considering the concepts of sociocultural (Elwood and Murphy, 2015) and responsive (Brown et al., 2022) evaluation as relevant. The study seeks to identify the evaluation practices used in reality, based on the suggestions of the evaluation decree that governs the country. This is an exploratory qualitative study that uses document analysis and semi-structured interviews with 10 teachers and 10 students from a school in Santiago, Chile, which were analyzed using thematic analysis. The results indicate that the intentions of the evaluation policy are not reflected in practice, mainly due to external historical conditions imposed on the teaching process: lack of teacher time, work overload, and the prevailing social inequality in the country. The strong summative culture and the system of consequences (high stakes) hinder formative evaluation. Finally, some elements are suggested to consider so that the evaluation system aims to be socioculturally responsive, that is, that it responds to the needs of teachers and students. Este artículo explora las prácticas evaluativas en un colegio chileno, con el objetivo de conocer perspectivas docentes y estudiantiles al respecto, métodos utilizados y resultados obtenidos, en términos de notas y retroalimentación. El marco conceptual del estudio en el que se basa el artículo considera los aspectos claves de la evaluación (School Based Assessment) según literatura internacional, que luego son contextualizados en la realidad chilena, considerando como relevante el concepto de evaluación sociocultural (Elwood y Murphy, 2015) y responsiva (Brown et al., 2022). El estudio busca identificar las prácticas evaluativas usadas en la realidad, desde lo sugerido por el decreto de evaluación que rige al país. Se trata de un estudio cualitativo exploratorio que utiliza análisis de documentos y entrevistas semiestructuradas a10 docentes y 10 estudiantes de un colegio en Santiago, Chile, que fueron analizadas usando análisis temático. Los resultados indican que las intenciones de la política evaluativa no se ven reflejadas en la práctica, principalmente por condiciones históricas externas impuestas al proceso de enseñanza: falta de tiempo docente, sobrecarga laboral y la inequidad social reinante en el país. La fuerte cultura sumativa y el sistema de consecuencias (high stakes) dificultan la evaluación formativa. Finalmente, se sugieren algunos elementos a considerar para que el sistema evaluativo apunte a ser socioculturalmente responsivo, es decir, que responda a las necesidades de los/ as docentes y los/as estudiantes.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Traditional Assessment or Invisible Assessment Using Games? New Frontiers in Cognitive Assessment
Rosas, Ricardo; Ceric, Francisco; Aparicio, Andrés; Arango, Paulina; Arroyo, Rodrigo; Benavente, Catalina; Escobar, Pablo; Olguín, Polín; Pizarro, Marcelo; Ramírez, María Paz; Tenorio, Marcela; Veliz, Soledad. Psykhe; Vol. 24 Núm. 1 (2015); 1-11 -
Traditional Assessment or Invisible Assessment Using Games? New Frontiers in Cognitive Assessment
Rosas, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Ceric, Francisco; Universidad del Desarrollo; Aparicio, Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile; Arango, Paulina; Pontificia Universidad Católica de Chile; Arroyo, Rodrigo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Benavente, Catalina; Pontificia Universidad Católica de Chile; Escobar, Pablo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Olguín, Polín; Pontificia Universidad Católica de Chile; Pizarro, Marcelo; Pontificia Universidad Católica de Chile; Ramírez, María Paz; Pontificia Universidad Católica de Chile; Tenorio, Marcela; Pontificia Universidad Católica de Chile; Véliz, Soledad; Pontificia Universidad Católica de Chile. Psykhe; Volumen 24, Número 1 (2015) -
The assessment in physical education through the “Game Perfomance Assessment Instrument” (GPAI)
Aguilar Sánchez, Javier; Martín Tamayo, Ignacio; Chirosa Ríos, Luis Javier. Pedagogical Studies; Vol. 42 Núm. 2 (2016); 7-19