• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Configuration of masculinities, gender-based violence, and school: An approach to the background and a new research horizon

Cuidados y conciliación corresponsable en universidades iberoamericanas: avances y desafíos

Author
Burguera Ameave, Leyre

Fascioli Alvarez, Ana

Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/80030
10.5354/2452-5014.2025.80030
Abstract
The present article reviews the background information regarding the interaction of three concepts: masculinities, gender-based violence, and school. To this end, 44 scientific articles published between 2002 and 2023 were reviewed, covering a wide geographical área. The article offers an analysis of the background information found and some considerations on the importance of expanding the notion of gender-based violence. It also seel to highlight the tension generated by the configuration of masculinities in school and the gender-based violence that takes place there. Therefore, it considers the school not only as a physical place but also as a symbolic space in which discourses that reinforce or regulate hegemonic ways of being existing take place, both for individuals and for the fabric of their interactions. Finally, it opens up a broad research horizon for addressing these concepts within the framework of eradicating gender-based violence.
 
El presente artículo da cuenta de la revisión de antecedentes referidos a la interacción de tres conceptos: masculinidades, violencias basadas en género, y escuela. Para ello, se rastrearon 44 artículos científicos publicados entre los años 2002 y 2023 en una amplia distribución geográfica. El articulo ofrece un análisis sobre los antecedentes encontrados y algunas consideraciones sobre la importancia de ampliar la noción de violencias basadas en género. Asimismo, intenta subrayar la tensión que genera la configuración de masculinidades en la escuela y las violencias basadas en género que tienen lugar allí; por tanto, considera la escuela no solo como un lugar físico, sino como un espacio simbólico en el que tienen lugar discursos que apuntalan o regulan formas hegemónicas de ser y estar, tanto para los sujetos como para el tejido de sus interacciones. Finalmente, propone un horizonte de investigación amplio para el abordaje de estos conceptos en el marco de la erradicación de las violencias basadas en género.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB