Gender perspective in university research, teaching and outreach: advances and challenges in equality and equity policies in ibero-american universities
Perspectiva de género en la investigación, docencia y extensión universitaria: avances y desafíos en políticas de igualdad y equidad en universidades iberoamericanas
Author
Burguera Ameave, Leyre
Full text
https://sabereseducativos.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/8009110.5354/2452-5014.2025.80091
Abstract
Inherited science shows the absence of women as builders and disseminators of knowledge. For this reason, today's universities face the great challenge of transforming the context and claiming their own space for women. This article analyses the actions and strategies implemented by Ibero-American universities in the fields of research, teaching and outreach to address gender inequalities in their structures, organisational culture and social interactions. Based on a qualitative and descriptive study, the results show the adoption of actions at the macro, meso and micro levels, combining equality and equity approaches. Significant progress has been made regarding the incorporation of gender perspective in specific areas of research and/or teaching, as well as the strengthening of social outreach initiatives that seek to guarantee the university's commitment to equality and the reduction of gender gaps. However, the approach to women's professional careers in universities reveals a structure and internal dynamics that follow very masculinised patterns that slow down their projection and recognition. La ciencia heredada evidencia la ausencia de las mujeres como constructoras y divulgadoras del conocimiento. Por ello, las universidades actuales tienen el gran reto de transformar el contexto y reivindicar un espacio propio para las mujeres. Este artículo analiza las acciones y estrategias implementadas por universidades iberoamericanas en el ámbito de la investigación, la docencia y la extensión para abordar las desigualdades de género en sus estructuras, cultura organizacional e interacciones sociales. A partir de un estudio cualitativo y descriptivo, los resultados evidencian la adopción de acciones en los niveles macro, meso y micro, combinando enfoques de igualdad y de equidad. Se destaca la obtención de avances significativos respecto a la incorporación de la perspectiva de género en áreas específicas de investigación y/o docencia, así como el fortalecimiento de iniciativas sociales de extensión que buscan garantizar el compromiso de la universidad con la equidad y la reducción de las brechas de género. Sin embargo, la aproximación a las carreras profesionales de las mujeres en las universidades evidencia una estructura y dinámicas internas que siguen patrones muy masculinizados que ralentizan su proyección y reconocimiento.