• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item

English as a lingua franca and Critical Language Pedagogy: paths to the decolonization of ELT

El inglés como lengua franca y la pedagogía crítica de las lenguas: caminos hacia la descolonización de la ELI;
Inglês como língua franca e Pedagogia Crítica de Línguas: caminhos para a descolonização do ELI

Author
Pimentel Siqueira, Domingos Sávio

Pimentel Siqueira, Domingos Sávio

Pimentel Siqueira, Domingos Sávio

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rizomas/article/view/7267
10.35588/ayr.v7i1.7267
Abstract
English is the global language of contemporary times. Its worldwide expansion, interpreted in different ways, can be attributed to various factors, with colonialism perhaps being the most historically significant. Tied to this, the English Language Teaching (ELT) industry emerges as a multibillion-dollar sector whose origins also trace back to colonialism. Among the interpretations of this expansionist phenomenon, English as a Lingua Franca (ELF) stands out as a transcultural zone of power that, due to its unique characteristics, can foster dialogues capable of challenging traditional ELT models by exposing their (neo)colonial roots. In this article, I propose a dialogue between ELF and Critical Language Pedagogy (CLP), an approach that views additional language teaching as a tool for social justice. I argue that both teachers’ daily practices and teacher education play a crucial role in questioning the historical foundations of ELT in the Global North, promoting epistemic plurality and other transformative possibilities in English classrooms. Finally, the reflections presented here are grounded in the movement “ELF feito no Brasil,” conceived by Brazilian scholars who seek to integrate a political and decolonial approach to ELF research, aiming to legitimize knowledge production based on the experiences of the Global South.
 
El inglés es la lengua global de la contemporaneidad. Su expansión por el mundo, interpretada de diferentes maneras, puede atribuirse a diversos factores, siendo el colonialismo quizás el más significativo históricamente. A esto se suma la enseñanza del inglés (ELI), una industria multimillonaria cuyos orígenes también se remontan al colonialismo. Entre las interpretaciones de este fenómeno expansionista, destaca el inglés como lengua franca (ILF), una zona transcultural de poder que, por sus propias características, puede fomentar diálogos capaces de desafiar los modelos tradicionales de ELI, exponiendo sus raíces (neo)coloniales. En este artículo, propongo un diálogo entre el ILF y la Pedagogía Crítica de las Lenguas (PCL), un enfoque que entiende la enseñanza de lenguas adicionales como un instrumento de justicia social. Sostengo que tanto las prácticas cotidianas de los profesores como la formación docente desempeñan un papel esencial en el cuestionamiento de los fundamentos históricos de la ELI en el Norte Global, promoviendo la pluralidad epistémica y otras posibilidades transformadoras en las aulas de inglés. Por último, las reflexiones aquí presentadas se basan en el movimiento «ILF hecho en Brasil», concebido por académicos brasileños que buscan integrar un enfoque político y descolonial a la investigación sobre el ILF, con el fin de legitimar la producción de conocimiento basada en las experiencias del Sur Global.
 
O inglês é a língua global da contemporaneidade. Sua expansão pelo mundo, interpretada de diferentes maneiras, pode ser atribuída a diversos fatores, sendo o colonialismo talvez o mais historicamente significativo. Atrelado a isso, emerge o Ensino de Língua Inglesa (ELI), uma indústria multibilionária cujas origens também remontam ao colonialismo. Dentre as interpretações desse fenômeno expansionista, destaca-se o Inglês como Língua Franca (ILF), uma zona transcultural de poder que, por suas características próprias, pode fomentar diálogos capazes de desafiar os modelos tradicionais de ELI, expondo suas raízes (neo)coloniais. Neste artigo, proponho um diálogo entre o ILF e a Pedagogia Crítica de Línguas (PCL), abordagem que entende o ensino de línguas adicionais como um instrumento de justiça social. Argumento que, tanto as práticas diárias dos professores quanto a formação docente desempenham um papel essencial no questionamento dos fundamentos históricos do ELI no Norte Global, promovendo a pluralidade epistêmica e outras possibilidades transformadoras nas salas de aula de inglês. Por fim, as reflexões aqui apresentadas se fundamentam no movimento “ILF feito no Brasil”, concebido por acadêmicos brasileiros que buscam integrar uma abordagem política e decolonial à pesquisa sobre ILF, visando legitimar a produção de conhecimento baseada nas experiências do Sul Global.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Learning Mapuche Language and Culture at School: Case Study of the Implementation of the New Subject Indigenous Language in the light of an Analysis of "Educational Resources" 

    Luna, Laura; Benavides, Pelayo; Gutierrez, Pablo; Alchao, Manuela; Dittborn, Alberto. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 221-240
  • ?µa – – Vers une lingua licta (sedimentations) 

    Reik, Tillmann. Revista de humanidades (Santiago. En línea); No. 42 (2020): JULIO-DICIEMBRE, 2020.; 401-418
  • William H. Calvin y Derek Bickerton: Lingua ex machina: La conciliación de las teorías de Darwin y Chomsky sobre el cerebro humano Traducción de Tomas Fernández Aúz (Barcelona: Gedisa, 2001. 360 páginas) 

    Bargetto Fernández, Miguel Ángel. Onomázein ; No. 35: 2017; 78-81
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB