Perceptions of the implementation of the prioritized curriculum by Basic Education teachers from schools in the city of Curicó
Percepciones de la implementación del currículo priorizado por docentes de Enseñanza Básica de escuelas de la ciudad de Curicó
Author
Espinoza Guzmán, Alejandro
Calderón Peñaloza, Jenifer
Díaz Adasme, María
Gómez González, Fernanda
Reyes Reyes, Paula
Vergara Alvear, Melissa
Abstract
This article evaluates the impact of Curricular Prioritization (CP) in Basic Education in the Province of Curicó, with the objective of analyzing the perceptions of Language and Communication teachers and Mathematics teachers, addressing aspects such as the impact of CP on learning, changes in methodologies and strategies, as well as advantages and disadvantages perceived in CP. This study was carried out through a qualitative approach, applying a semi-structured interview to teachers from municipal departments, subsidized private and private, who teach 6th grade. This yielded relevant data such as a negative view towards CP in both subjects, as well as a change in methodologies and educational strategies. It is concluded that, from the perspective of the participants, the teaching proposal, through the prioritized objectives of the Chilean Ministry of Education, is not adequate to obtain successful results in the students. Este artículo evalúa el impacto de la Priorización Curricular (PC) en la Educación Básica de la Provincia de Curicó, teniendo como objetivo analizar las percepciones de los docentes de Lenguaje y Comunicación y Matemáticas, abordando aspectos como la incidencia en el aprendizaje, cambios en metodologías y estrategias, como también ventajas y desventajas que se perciben en la PC. Este estudio se llevó a cabo mediante un enfoque cualitativo, aplicando una entrevista semiestructurada a docentes de dependencias municipales, particular subvencionado y particular, los cuales realizan clases en 6°básico, esta arrojó datos relevantes como una mirada negativa hacia la PC en ambas asignaturas, así como también, un cambio en las metodologías y estrategias educativas. Se concluye que, desde la perspectiva de los participantes, la propuesta de enseñanza, a través de, objetivos priorizados del Ministerio de Educación de Chile no es adecuada para obtener resultados exitosos en los alumnos.