• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

The Development of Digital Teaching Competence at the Autonomous University of Querétaro, México

Desarrollo de la competencia digital docente en la Universidad Autónoma de Querétaro, México

Author
Guzmán Flores, Teresa

Vega Páez, Antonio

Pons Bonals, Leticia

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/148
10.54802/r.v6.n1.2024.148
Abstract
This paper aims to understand the perception of the levels of Digital Teaching Competence of the faculty of the Autonomous University of Querétaro (UAQ), Mexico. The theoretical sources for this paper are the approaches of Krumsvik (2011), Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera and Silva-Quiroz (2018), and Verdú-Pina et al. (2023). Building upon these sources, the authors highlight the increased knowledge and skills that allow teachers to incorporate Information and Communication Technologies (ICT) for relevant pedagogical purposes. The research assumed a quantitative, transversal, non-experimental, and descriptive approach. The technique for data collection consisted of a survey applied to a non-probabilistic convenience sample of 350 active teachers out of a total of 2,280 (confidence level of 97.5% and an admissible error of 9.8%). The authors used a COMDID-A instrument based on the Rubric to evaluate the CDD in the Latin American context, designed by Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera, and Silva-Quiroz (2018), which was sent massively via email and systematized by the Arget group of the Department of Pedagogy of the Rovira i Virgili University of Tarragona, Spain (ARGET, 2020). The data analysis was carried out using Excel and SPSS software. The results show that teachers have varying degrees of CDD development that, on average, place them in a medium level, with a predominance of didactic skills and notable deficiencies in the ethical and safety dimension. The training actions that may be derived from these results must consider a degree of flexibility that allows for a response that considers the diverse needs of these teachers.
 
El objetivo es conocer la percepción de los niveles de Competencia Digital Docente (CDD) del profesorado de la Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ), México. Los referentes teóricos contemplan los planteamientos de Krumsvik (2011), de Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera y Silva-Quiroz (2018) y de Verdú-Pina et al. (2023), para destacar el incremento de conocimientos, habilidades y saberes que permiten al profesorado incorporar Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) con fines pedagógicos pertinentes. La investigación realizada asumió un enfoque cuantitativo, transversal, no experimental y descriptivo. La técnica de recolección de información fue una encuesta aplicada a una muestra no probabilística por conveniencia de 350 docentes en activo, de un total de 2,280 (nivel de confianza del 97.5% y un error admisible del 9.8%). Se utilizó el instrumento COMDID-A basado en la Rúbrica para evaluar la CDD en el contexto latinoamericano de Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera y Silva-Quiroz (2018), la cual fue enviada masivamente vía correo electrónico y sistematizada por el grupo Arget del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Rovira i Virgili de Tarragona, España (ARGET, 2020). El análisis de datos se llevó a cabo usando Excel y el software SPSS. Los resultados evidencian que el profesorado cuenta con grados diversos de desarrollo de la CDD que en promedio lo colocan cercano al nivel medio, con predominio de habilidades didácticas y carencias notorias en la dimensión ética y de seguridad. Las acciones formativas que puedan derivarse de estos resultados deberán considerar un grado de flexibilidad que permita responder a necesidades diversas de este profesorado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB