The Development of Digital Teaching Competence at the Autonomous University of Querétaro, México
Desarrollo de la competencia digital docente en la Universidad Autónoma de Querétaro, México
| dc.creator | Guzmán Flores, Teresa | es |
| dc.creator | Vega Páez, Antonio | es |
| dc.creator | Pons Bonals, Leticia | es |
| dc.date | 2025-07-31 | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-07T18:09:57Z | |
| dc.date.available | 2025-10-07T18:09:57Z | |
| dc.identifier | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/148 | |
| dc.identifier | 10.54802/r.v6.n1.2024.148 | |
| dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/255612 | |
| dc.description | This paper aims to understand the perception of the levels of Digital Teaching Competence of the faculty of the Autonomous University of Querétaro (UAQ), Mexico. The theoretical sources for this paper are the approaches of Krumsvik (2011), Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera and Silva-Quiroz (2018), and Verdú-Pina et al. (2023). Building upon these sources, the authors highlight the increased knowledge and skills that allow teachers to incorporate Information and Communication Technologies (ICT) for relevant pedagogical purposes. The research assumed a quantitative, transversal, non-experimental, and descriptive approach. The technique for data collection consisted of a survey applied to a non-probabilistic convenience sample of 350 active teachers out of a total of 2,280 (confidence level of 97.5% and an admissible error of 9.8%). The authors used a COMDID-A instrument based on the Rubric to evaluate the CDD in the Latin American context, designed by Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera, and Silva-Quiroz (2018), which was sent massively via email and systematized by the Arget group of the Department of Pedagogy of the Rovira i Virgili University of Tarragona, Spain (ARGET, 2020). The data analysis was carried out using Excel and SPSS software. The results show that teachers have varying degrees of CDD development that, on average, place them in a medium level, with a predominance of didactic skills and notable deficiencies in the ethical and safety dimension. The training actions that may be derived from these results must consider a degree of flexibility that allows for a response that considers the diverse needs of these teachers. | en |
| dc.description | El objetivo es conocer la percepción de los niveles de Competencia Digital Docente (CDD) del profesorado de la Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ), México. Los referentes teóricos contemplan los planteamientos de Krumsvik (2011), de Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera y Silva-Quiroz (2018) y de Verdú-Pina et al. (2023), para destacar el incremento de conocimientos, habilidades y saberes que permiten al profesorado incorporar Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) con fines pedagógicos pertinentes. La investigación realizada asumió un enfoque cuantitativo, transversal, no experimental y descriptivo. La técnica de recolección de información fue una encuesta aplicada a una muestra no probabilística por conveniencia de 350 docentes en activo, de un total de 2,280 (nivel de confianza del 97.5% y un error admisible del 9.8%). Se utilizó el instrumento COMDID-A basado en la Rúbrica para evaluar la CDD en el contexto latinoamericano de Lázaro-Cantabrana, Gisbert-Cervera y Silva-Quiroz (2018), la cual fue enviada masivamente vía correo electrónico y sistematizada por el grupo Arget del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Rovira i Virgili de Tarragona, España (ARGET, 2020). El análisis de datos se llevó a cabo usando Excel y el software SPSS. Los resultados evidencian que el profesorado cuenta con grados diversos de desarrollo de la CDD que en promedio lo colocan cercano al nivel medio, con predominio de habilidades didácticas y carencias notorias en la dimensión ética y de seguridad. Las acciones formativas que puedan derivarse de estos resultados deberán considerar un grado de flexibilidad que permita responder a necesidades diversas de este profesorado. | es |
| dc.format | application/pdf | |
| dc.language | spa | |
| dc.publisher | Vicerrectoría de Investigación, Innovación y Postgrado (VRIIP) | es |
| dc.relation | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/148/126 | |
| dc.rights | Derechos de autor 2025 Teresa Guzmán Flores, Antonio Vega Páez, LETICIA PONS BONALS | es |
| dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es |
| dc.source | Electronic Journal of Research in University Teaching; Vol. 6 No. 1 (2024): REIDU; 1-30 | en |
| dc.source | Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 6 Núm. 1 (2024): REIDU; 1-30 | es |
| dc.source | 2452-4875 | |
| dc.source | 10.54802/r.v6.n1.2024 | |
| dc.subject | Competencia digital | es |
| dc.subject | Educación superior | es |
| dc.subject | Formación docente | es |
| dc.subject | Digital skills | en |
| dc.subject | higher education | en |
| dc.subject | teacher training | en |
| dc.title | The Development of Digital Teaching Competence at the Autonomous University of Querétaro, México | en |
| dc.title | Desarrollo de la competencia digital docente en la Universidad Autónoma de Querétaro, México | es |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
| dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |