• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

El aprendizaje servicio como herramienta de transformación educativa: el caso de la Escuelita Rebelde Chepuja

Service-Learning as a tool for educational transformation: the case of the Chepuja Rebel Little School

Author
Marín Lacazette, Catalina

Silva Ramos, Benjamín

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/163
10.54802/r.esp.n1.2025.163
Abstract
El Aprendizaje Servicio se ha configurado como una metodología que permite movilizar conocimientos y competencias claves en la formación de profesores, especialmente en el ámbito social, teniendo por objetivo el desarrollo de un servicio destinado a atender necesidades reales y sentidas por una comunidad, no solo desde una óptica de levantamiento de información, sino desde ejercicios reflexivos hacia la transformación e intervención de una realidad de forma concreta (Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario, 2013). Bajo esta conceptualización, el siguiente escrito pretende relatar el caso de un Aprendizaje Servicio (ApS) en la Escuelita Rebelde Chepuja y plasmar las reflexiones de un grupo de estudiantes de Pedagogía en Inglés que participó de esta experiencia.       
 
Service-Learning has emerged as a pedagogical methodology that enables the mobilization of knowledge and key competencies in teacher education, particularly within the social sphere. Its objective is to develop a service that addresses real and deeply felt needs within a community—not merely through data collection, but through reflective practices aimed at concrete transformation and intervention in social realities (Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario, 2013). Within this framework, the present paper presents a case study of a Service-Learning (SL) experience conducted at Escuelita Rebelde Chepuja, and shares the reflections of a group of pre-service English teachers who participated in this transformative educational process.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB