• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

Redes conceptuales y gestión estratégica para la permanencia escolar. Un acercamiento desde el enfoque del pensamiento sistémico

Conceptual networks and strategic management for school permanence. An approach from the systems thinking approach

Author
Vargas Velandia, Carlos

Camus Galleguillos, Pablo

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/167
10.54802/r.esp.n1.2025.167
Abstract
El abandono, la deserción y la exclusión escolar son problemas complejos que requieren respuestas integrales para garantizar trayectorias educativas efectivas. Los equipos directivos deben implementar enfoques innovadores y metodologías que promuevan un impacto positivo en la comunidad educativa. En este sentido, es necesario abordar la gestión institucional de manera holística e interdependiente. El enfoque del pensamiento sistémico desde los aportes de las redes conceptuales y los conceptos estructurantes se re-contextualizan como una herramienta didáctica para reconstruir las relaciones entre los procesos directivos, formativos y administrativos en la perspectiva de la autogestión estratégica. A través de la metodología de red estratégica para la permanencia escolar (REPE), los equipos directivos visualizan los componentes clave de su gestión, poniendo énfasis en las interacciones entre los nodos de la red. Esta apuesta formativa busca generar la auto organización reflexiva, permitiendo identificar oportunidades para transformar las dinámicas organizacionales y fortalecer la gestión educativa en favor de la permanencia escolar, la inclusión y la equidad.
 
School dropout, exclusion, and disengagement are complex issues that require comprehensive responses to ensure effective educational trajectories. Leadership teams must implement innovative approaches and methodologies that generate a positive impact within the educational community. In this context, institutional management must be addressed holistically and interdependently. The systems thinking approach, drawing on conceptual networks and structuring concepts, is re-contextualized as a didactic tool to reconstruct the relationships between leadership, pedagogical, and administrative processes within the framework of strategic self-management. Through the Strategic Network for School Retention (REPE) methodology, leadership teams can visualize the key components of their management practices, emphasizing the interactions among the nodes of the network. This educational strategy aims to foster reflective self-organization, enabling the identification of opportunities to transform organizational dynamics and strengthen educational leadership in favor of school retention, inclusion, and equity.             
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB