• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

ICT ínTegraTíon ín THe Traíníng oF proFessíonaL sKíLLs For ínTervíews wíTH cHíLDren ín SocíaL WorK

Integración de TIC en la formación de competencias profesionales para entrevistas con niños en trabajo social

Author
Castillo Collado, Loreto

Comelin Fornés, Andrea

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1156
Abstract
The current university context presents challenges that require the reformulation of the tea- ching-learning process, including the training of skills and innovation processes. The incorpo- ration of ICT constitutes an educational means, if the paradigm centered on content delivery is left aside. An experience that integrates the use of ICT for development of skills in interviews with children in Social Work is presented here. It is evaluated from the perception of students through self-administered survey with descriptive statistical analysis. It is complemented by benchmarking academic indicators obtained from the computing platform of teaching. The results show the integration of interview skills, improving motivation, commitment and co-ma- nagement of students in the learning process. The need arises to articúlate teaching and re- search, systematize innovative experiences and highlight the institutional role in the concretion of innovative experiences.
 
El escenario universitario actual presenta desafíos que demandan reformulación en Ios procesos de enseñanza-aprendizaje, entre ellos la formación de competencias y Ios procesos de innovación. La incorporación de TIC constituye un recurso formativo, si abandona el paradigma centrado en la entrega de contenidos. Se presenta una experiencia que integra el uso de TIC para el desarrollo de competencias en entrevistas con niños en Trabajo Social. Se evalúa desde la percepción de Ios estudiantes, mediante encuesta autoaplicada con análisis estadístico descriptivo. Se complementa con evaluación comparativa de indicadores académicos obtenidos de la plataforma informática de docencia. Los resultados dan cuenta de la integración de competencias de entrevista, mejora de motivación, compromiso y cogestión de Ios estudiantes en el proceso formativo. Surge la necesidad de articular docencia e investigación, sistematizar experiencias innovadoras y relevar el rol institucional en la concreción de experiencias innovadoras.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB