Coherence between thinking and doing: teachers’ view about reading comprehension and its implementation in the classroom
Coherencia entre el pensar y el hacer: la concepción de los docentes acerca de la comprensión lectora y su aplicación en el aula
Author
Yáñez Farías, Ninoska Alejandra
Abstract
Students’ reading comprehension skills are primarily developed by the strategies provided to them by the teacher. It is important that teachers share a concept of reading comprehension since this will show which skills are to be developed in their classes on the topic and what elements should be taken into account (text, reader and context).It is according to the concept of reading comprehension that teachers can apply methodologies employed in their classrooms and that can be categorized into various models (the linguistic, psycholinguistic, or sociocultural one).If teachers have a concept of comprehension and apply it in their classes, their pedagogical practices could be improved since they would show more coherence in the application. Las habilidades trabajadas en la comprensión de lectura son desarrolladas por los estudiantes, principalmente por las estrategias que les entrega el(la) profesor(a). Es importante que los docentes manejen un concepto de comprensión lectora, puesto que esto debiese mostrar qué habilidades son propias de ser desarrolladas en sus clases sobre el tema y qué elementos deben ser considerados (texto, lector, contexto).Es de acuerdo a este concepto, el de comprensión, que los docentes pueden aplicar metodologías que deben desarrollar en sus clases y que pueden ser encasilladas en diversos modelos (el lingüístico, psicolingüístico, sociocultural).Si los docentes establecen un concepto de comprensión y lo aplican en sus clases, las prácticas pedagógicas pueden ser mejoradas, ya que mostrarían mayor coherencia en la aplicación.