• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

How the use of ICTs impacts upon the development of writing skills in the acquisition of English as a foreign language: the experience at UMCE

Impacto del uso de TIC en el desarrollo de habilidades de redacción en el idioma inglés como lengua extranjera

Author
Ramos Roa, Mauro

Cabezas Bravo, Diego

Díaz Silva, Luz

Sepúlveda Espinoza, Savka

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1389
Abstract
The present study aimed to explore the impact that the use of information and communication technologies (ICTs, henceforth) has on the development of the linguistic competence of EFL students of the TEFL Programme at UMCE. In order to do so, a quasi-experimental study was conducted: There was an experimental group taking the Inglés Escrito Pre-Intermedio course, who was exposed to ICT-based methodological strategies, and there was a control group. After the intervention, the results obtained in both groups were contrasted to identify differences. The results showed the effectiveness of the use of ICTs in the EFL students’ linguistic development. Therefore, this research seeks to create a positive impact on the design of ICT-based methodological strategies for the teacher training process, due to the relevance and pervasiveness these technologies have in our contemporary society.
 
El presente estudio tuvo como objetivo explorar el impacto del uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC, en adelante) en el desarrollo de la competencia lingüística de los estudiantes de ILE pertenecientes al programa de Pedagogía en Inglés de la UMCE. Para esto, un estudio cuasi-experimental se llevó a cabo donde un grupo experimental cursando Inglés Escrito Pre - Intermedio se expuso a estrategias metodológicas basadas en TIC, mientras que un grupo control no. Los resultados obtenidos en ambos grupos se contrastaron para identificar las posibles diferencias significativas. Los resultados mostraron la eficacia de la utilización de las TIC en el desarrollo lingüístico de los estudiantes. Por lo tanto, esta investigación busca crear un impacto positivo en el diseño de estrategias metodológicas basadas en TIC para la formación de profesores, debido a la relevancia y el uso generalizado que estas tecnologías tienen en nuestra sociedad contemporánea.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB