• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Contextualized cognition

Cognición contextualizada;

Author
Gómez Francisco, Taeli

Rubio González, Juan

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/47970
10.5354/0719-5885.2017.47970
Abstract
One of the main foundations of the socioconstructivist educational paradigm is that the teaching-learning process is facilitated by social interaction in dialogic and participatory communities, where the student’s historical-cultural context fulfills a fundamental role. Considering this and other elementary postulates of socioconstructivism, a didactic and psychopedagogical methodology for the teaching-learning of Law is proposed in this paper, oriented to establish a dialectic relation between learning and doing. In this logic, this paper starts describing the concepts that underpin the epistemological basis of socioconstructivism, and also those that supports the proposal, oriented to implement a process based on «learning paths» that, in this case, consist of sixpsychopedagogical stages conditioned to the context, and that will ultimately articulate a didactic and psycho-pedagogical cycle of teaching-learning of the Law.
 
Uno de los fundamentos principales del paradigma educativo socioconstructivista da cuenta de que el proceso de enseñanza-aprendizaje se propicia en la interacción social en comunidades dialógicas y participativas, donde el contexto histórico-cultural del estudiante cumple un factor fundamental. Considerando éste y otros postulados elementales del socioconstructivismo, en el presente trabajo se propone una metodología didáctica y psicopedagógica para la enseñanza-aprendizaje del derecho, orientada a establecer una dialéctica relación entre el aprender y hacer. En esa lógica, se parte describiendo los conceptos que sustentan la base epistemológica del socioconstructivismo y en la que se respalda la propuesta, orientada a implementar un proceso sobre la base de rutas de aprendizaje que, en este caso, constan de seis momentos psicopedagógicos, supeditados al contexto y que, en última instancia, articularán un ciclo didáctico y psicopedagógico de enseñanza-aprendizaje del derecho.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB