Show simple item record

Cognición contextualizada;

dc.creatorGómez Francisco, Taeli
dc.creatorRubio González, Juan
dc.date2017-12-22
dc.identifierhttps://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/47970
dc.identifier10.5354/0719-5885.2017.47970
dc.descriptionOne of the main foundations of the socioconstructivist educational paradigm is that the teaching-learning process is facilitated by social interaction in dialogic and participatory communities, where the student’s historical-cultural context fulfills a fundamental role. Considering this and other elementary postulates of socioconstructivism, a didactic and psychopedagogical methodology for the teaching-learning of Law is proposed in this paper, oriented to establish a dialectic relation between learning and doing. In this logic, this paper starts describing the concepts that underpin the epistemological basis of socioconstructivism, and also those that supports the proposal, oriented to implement a process based on «learning paths» that, in this case, consist of sixpsychopedagogical stages conditioned to the context, and that will ultimately articulate a didactic and psycho-pedagogical cycle of teaching-learning of the Law.en-US
dc.descriptionUno de los fundamentos principales del paradigma educativo socioconstructivista da cuenta de que el proceso de enseñanza-aprendizaje se propicia en la interacción social en comunidades dialógicas y participativas, donde el contexto histórico-cultural del estudiante cumple un factor fundamental. Considerando éste y otros postulados elementales del socioconstructivismo, en el presente trabajo se propone una metodología didáctica y psicopedagógica para la enseñanza-aprendizaje del derecho, orientada a establecer una dialéctica relación entre el aprender y hacer. En esa lógica, se parte describiendo los conceptos que sustentan la base epistemológica del socioconstructivismo y en la que se respalda la propuesta, orientada a implementar un proceso sobre la base de rutas de aprendizaje que, en este caso, constan de seis momentos psicopedagógicos, supeditados al contexto y que, en última instancia, articularán un ciclo didáctico y psicopedagógico de enseñanza-aprendizaje del derecho.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Derechoes-ES
dc.relationhttps://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/47970/50525
dc.rightsDerechos de autor 2017 Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derechoes-ES
dc.sourceRevista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 4 Núm. 2 (2017); pp. 40-63en-US
dc.sourceRevista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 4 Núm. 2 (2017); pp. 40-63es-ES
dc.sourceRevista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 4 Núm. 2 (2017); pp. 40-63pt-BR
dc.source0719-5885
dc.titleContextualized cognitionen-US
dc.titleCognición contextualizadaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record