• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Higher education in Chile as a modernization process

Educación superior en Chile como proceso de modernización;

Author
Díaz Herrera, Claudio

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/47971
10.5354/0719-5885.2017.47971
Abstract
The objective of this article is to reflect on the role of higher education in our country. Chilean education, structured according to its context and history, has been structured according to a constant and unstoppable process of modernization of social institutions and the State. The idea is to understand how the economic structures converge on sociocultural dispositions, which in turn determine the agents of the educational process on cultural and symbolic levels. Consequently, we will try to reflect on a form of higher education that, beyond its regulatory and institutional structure, is affected by a social and economic structure to the extent of their dominance and the internalization of values from modernity, transformed in habitus, such as competitiveness, and individualistic requirements of a teleological and instrumental form, over the common good, vocation, social responsibility and professional ethics, to name a few.
 
El objetivo del presente artículo es invitar a reflexionar respecto al rol que está cumpliendo la educación superior en nuestro país, que de acuerdo con su historia y contexto se ha estructurado al alero de un constante e imparable proceso de modernización de las instituciones sociales y del Estado. La idea es entender cómo ciertas estructuras socioeconómicas edificantes terminan por converger con disposiciones socioculturales, las que determinan de alguna forma a los agentes del proceso educativo, a niveles culturales y simbólicos. En consecuencia, se intentará reflexionar respecto a un tipo de educación superior que, más allá de su estructura normativa e institucional, se encuentra afectada por una estructura social y económica que en la medida de su predominio ha generado la internalización de valores propios de la modernidad, los que a su vez se van transformando en habitus, como la competencia, y requerimientos propios individualistas absolutamente teleológicos e instrumentales, más allá de la búsqueda del bien común, vocación, responsabilidad social profesional y ética profesional, entre otros.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB