• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

GLOBAL TRENDS IN HIGHER EDUCATION AND THEIR IMPACT ON LATIN AMERICA: PENDING CHALLENGES

TENDENCIAS GLOBALES EN EDUCACIÓN SUPERIOR Y SU IMPACTO EN AMÉRICA LATINA: DESAFÍOS PENDIENTES;

Author
Guzmán-Valenzuela, Carolina

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49248
Abstract
Massification is one of the global trends in higher education with more impact on the Latin American region. It has promoted discussion around the public/private divide in the provision of higher education, the role of the state and students in financing higher education studies, issues regarding quality, and challenges about how to teach students with diverse backgrounds. Also, stratification in access as well as across institutions has been under scrutiny and has prompted the implementation of policies and strategies. This article examines the main features of higher education institutions in Latin America and critically addresses these issues. The article ends with reflections about the relevance of implementing policies and institutional strategies to correct the inequity of the higher education systems in the region and to allow every student to develop basic skills in order to learn in a holistic way.
 
La masificación del sistema de educación superior es una de las tendencias globales que más impacto ha tenido en Latinoamérica. Este fenómeno ha generado debate en torno a quiénes ofrecen este servicio (el estado y/o el sector privado), cuál es el rol del estado y de los estudiantes en el financiamiento, cuestiones de calidad educativa y el desafío de enseñar a estudiantes con perfiles muy diversos. También, la estratificación en el acceso así como entre instituciones se ha convertido en objeto de cuestionamiento y ha promovido la implementación de políticas y estrategias para su abordaje. En este artículo, se examinan las principales características de los sistemas de educación superior en la región de Latinoamérica para luego abordar críticamente estas cuestiones. El artículo finaliza con reflexiones acerca de la relevancia de implementar políticas y estrategias institucionales para corregir la inequidad del sistema y permitir a todos/as los/as estudiantes desarrollar habilidades básicas que promuevan un aprendizaje integral.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB