Text grammar: a paradigm for the teaching of grammar in the teaching of English as a foreign language
La gramática textual: un paradigma en la enseñanza de la gramática del inglés como lengua extranjera
Author
Corvalán Reyes, Pablo
Zenteno Bustamante, Carlos
Abstract
On the basis of the latest developments in descriptive linguistics and, specifically, in contemporary studies in English grammar, this paper presents a model of text grammar of the English language applicable to the process of teaching English as a foreign language. In particular, the model is viewed in connection with, mainly, the development of reading and writing skills. On the one hand, the aim is to delimit the model’s object of study, to identify and characterise its components, to establish its scope and, finally, to point out its comparative advantages with respect to other sentence based models. On the other hand, some practical applications of some of the components of the proposed model are presented for the teaching of English as a foreign language. Sobre la base de los últimos avances en la lingüística descriptiva, específicamente en los estudios gramaticales contemporáneos, este trabajo presenta una propuesta de un modelo de gramática textual de la lengua inglesa pertinente y aplicable para los propósitos prácticos del proceso de enseñanza del inglés como lengua extranjera, en particular, aunque no de un modo directo, al desarrollo de las habilidades de lectura y de escritura. Por una parte, al configurar el modelo citado, se intenta caracterizar sus componentes, indicar las funciones textuales de estos y, finalmente, señalar las ventajas comparativas de este modelo respecto de los modelos convencionales de base oracional. Por otra parte, se presenta una aplicación práctica de algunos componentes del modelo propuesto con referencia específica a la enseñanza del inglés como lengua extranjera.