Design Researchers Leading Interdisciplinary Teams
Los investigadores de diseño como líderes de equipos interdisciplinarios
Author
Ruecker, Stan
Abstract
This special issue of Diseña seeks to articulate and describe interdisciplinary examples of design-led research, posing questions such as: in what ways are such projects addressing matters of concern, what are the defining traits of such projects, and what has design brought that other disciplines could not? What legitimates the designer as a leader? What authority, expertise, or qualifications must a designer possess to lead? What is the tradeoff between a specific ability to form knowledge and an ability to assemble discrete pieces into a unified whole? What are the design methods or strategies used in research? And, are these methods succinctly defined at the commencing of a project or developed as the research unfolds? Este número especial de Diseña busca articular descripciones precisas de investigaciones interdisciplinarias lideradas por el diseño, planteando preguntas como las siguientes: ¿De qué manera estos proyectos están enfrentando los asuntos de preocupación? ¿Cuáles son sus características clave? ¿Cuál ha sido el aporte que solo el diseño ha sabido entregar? ¿Qué legitima al diseñador como líder? ¿Qué autoridad, especialización o calificaciones debe tener un diseñador para liderar un proyecto de investigación interdisciplinaria? ¿Cómo se equilibran la capacidad específica para crear conocimientos y la capacidad de ensamblar piezas discretas en un todo unificado? ¿Qué estrategias o métodos de diseño se usan en estas investigaciones? Finalmente, ¿estos métodos se definen al inicio del proyecto o se desarrollan durante la ejecución de la investigación?
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Militant Design Research: A Proposal to Politicize Design Knowledge-making
Serpa, Bibiana. Diseña; No. 22 (2023): Design, Oppression, and Liberation (2nd issue); Article.4 -
Normalcy and difference in schools: Social research project design from the political-epistemological dilemma
Matus Cánovas, Claudia; Haye Molina, Andrés. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. Especial (2015); 135-146 -
Research with Life Stories: Clues and Options of the Methodological Design
Cornejo, Marcela; Mendoza, Francisca; C. Rojas, Rodrigo. Psykhe; Vol. 17 Núm. 1 (2008)