The Fantasy Method of Urban Design
El método fantástico de diseño urbano
Author
Marshall, Alan
Abstract
The Fantasy Method of Urban Design is an experimental cross-disciplinary method that aims to predict the future social and technological forces impacting upon our cities, and to design such cities in line with these predictions. Utilizing fantasy is one way to expand the minds of design students beyond technical parameters or isolated spatial settings, and to expose them to a world of enlarged environmental narrative, social possibility, and political complexity. In this article, the Fantasy Method is described through three case studies inspired by three influential texts: Utopia, by Thomas More (1516); Frankenstein, by Mary Shelley (1818); and The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, by Douglas Adams (1978). These case studies make use of these chosen works of fantasy not just as background ideas, but as ways to inspire narratives of change in the design of future cities. They show that to study the fantastic under the purview of future cities is not an escape into fantasy, but an active response to the many technological and industrial fantasies, both extravagant and excessive, that are so prevalent in our contemporary urban lives. El método fantástico de diseño urbano es una experimentación metodológica interdisciplinaria que busca predecir las fuerzas sociales y tecnológicas que influirán en el futuro de nuestras ciudades, de modo que podamos diseñarlas de acuerdo con estas predicciones. Usar la fantasía es una forma de expandir la mente de los estudiantes de diseño más allá de los parámetros técnicos o de los límites espaciales, y permite exponerlos a un mundo con una narrativa medioambiental ampliada, con todas sus posibilidades sociales y sus complejidades políticas. Este artículo describe la fantasía como método de diseño urbano por medio de tres estudios de caso inspirados en tres textos influyentes: Utopía, de Tomás Moro (1516); Frankenstein, de Mary Shelley (1818); y Guía del autoestopista galáctico, de Douglas Adams (1978). Estos estudios de caso no utilizan obras de ficción como ideas secundarias, sino como instrumentos que inspiran narrativas de cambio en el diseño de las ciudades del futuro. Permiten demostrar que el estudio de lo fantástico bajo la lupa de las ciudades del futuro no es un escape hacia un mundo de fantasía, sino una respuesta activa a las diversas fantasías tecnológicas e industriales, tan extravagantes como excesivas, que tienen tanto peso en nuestras vidas urbanas contemporáneas.