Tensing the Present: An Annotated Anthology of Design Techniques to Inquire into Public Issues
Tensando el presente: una antología comentada de técnicas de diseño para indagar en asuntos públicos
Author
Ricci, Donato
Abstract
The essay tries to unfold the specificities of some design approaches developed at the SciencesPo médialab. Instead of proposing a generalizable set of methods, this experiential account is a tentative systematization of some techniques that have been tested in the lab. Describing them is like annotating an anthology of thoughts and experiments that revolve around the questions of the ‘public’ and its ‘issues’. The techniques are aimed at exploring the social, technical and political issues, collecting their traces, their descriptions and their partial stories, bringing them into a space where they can be questioned. The different techniques are aligned into two epistemic movements, complementing, supporting and expanding the digital methods traditionally used in the lab. The first movement tries to produce a localized representation of the issue. The second one invites the public to get as close as possible to it. Este ensayo busca desplegar las especificidades de algunos enfoques de diseño desarrollados en SciencesPo médialab. En lugar de proponer un conjunto de métodos generalizables, este reporte experiencial constituye una sistematización tentativa de algunas técnicas que se han probado en el laboratorio. Describirlas es como dar cuenta de una antología de pensamientos y experimentos en torno a las preguntas sobre lo “público” y sus “asuntos”. Estas técnicas buscan explorar las problemáticas sociales, técnicas y políticas, recogiendo sus huellas, sus descripciones y sus historias parciales, para traerlas a un espacio en el que podamos cuestionarlas. Las diversas técnicas se alinean en dos movimientos epistémicos, complementando, apoyando y expandiendo los métodos digitales que tradicionalmente se utilizan en el laboratorio. El primer movimiento intenta producir una representación localizada del asunto. El segundo invita al público a acercarse lo más posible a la problemática.