• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

The political communication on social networks during the 2015 electoral campaign in Spain: usage, effectivity and reach

La comunicación política en las redes sociales durante la campaña electoral de 2015 en España: uso, efectividad y alcance

Author
Chaves-Montero, Alfonso

Gadea-Aiello, Walter Federico

Aguaded-Gómez, José Ignacio

Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/675
Abstract
Social networks are taking an important role on every communication area and political communication is no stranger to this new form of communication. Up to this day no politician is left out in this new world of Social Networks. This article is focused on the study of political communication that candidates with possibilities for parliamentary representation carried out during the electoral campaign to General Courts on December 20th of 2015 in Spain. It is about researching how they communicate through this media, studying their effectiveness based on the achievement of the axioms that define the 3.0 political communication and the reach such communication has with citizens, both from a quantitative and qualitative perspective. On the quantitative perspective, three areas will be analyzed. The first one, the distance between messages and the worries of citizens. Second one, four categories of such messages: information, interaction, attitude and aesthetics. Last area is the analysis of the egocentric social network, identifying with whom the candidates communicate. On the qualitative perspective the communicative model will be analyzed, and also the function the messages carry with them. These functions considered will be: persuasive, emotive, mobilization, recruitment, deliberative and participative. This paper concludes that quality traffic based on interactivity and messages of interest increase participation rates.
 
Las redes sociales están tomando un papel importante en todos los ámbitos de la comunicación, y la comunicación política no es ajena a esta nueva forma de comunicación. A día de hoy ningún político se queda fuera de este nuevo mundo de las redes sociales. Este artículo se centra en el estudio de la comunicación política, que los candidatos con posibilidades de representación parlamentaria, realizan en las redes sociales durante la campaña electoral a las Cortes Generales del 20 de diciembre de 2015. Se trata de analizar cómo se comunican en este medio, estudiando su efectividad en base al cumplimiento de los axiomas que definen la comunicación política 3.0 y el alcance que dicha comunicación tiene en la ciudadanía, tanto desde una perspectiva cuantitativa como cualitativa. En la perspectiva cuantitativa se analizarán tres áreas, la primera, la distancia entre los mensajes y las preocupaciones de los ciudadanos, la segunda, cuatro categorías de los mensajes, la información, la interactividad, la actitud y la estética. Y la última área el análisis de la red social egocéntrica, identificando con quien se comunica los candidatos. En la cualitativa se analizará el modelo comunicativo y la función que tienen los mensajes, estas será la función persuasiva, emotiva, la de movilización, de reclutamiento, la deliberativa y la participativa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB