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La comunicación política en las redes sociales durante la campaña electoral de 2015 en España: uso, efectividad y alcance

dc.creatorChaves-Montero, Alfonso
dc.creatorGadea-Aiello, Walter Federico
dc.creatorAguaded-Gómez, José Ignacio
dc.date2017-09-08
dc.date.accessioned2019-04-18T14:13:49Z
dc.date.available2019-04-18T14:13:49Z
dc.identifierhttp://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/675
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/50785
dc.descriptionSocial networks are taking an important role on every communication area and political communication is no stranger to this new form of communication. Up to this day no politician is left out in this new world of Social Networks. This article is focused on the study of political communication that candidates with possibilities for parliamentary representation carried out during the electoral campaign to General Courts on December 20th of 2015 in Spain. It is about researching how they communicate through this media, studying their effectiveness based on the achievement of the axioms that define the 3.0 political communication and the reach such communication has with citizens, both from a quantitative and qualitative perspective. On the quantitative perspective, three areas will be analyzed. The first one, the distance between messages and the worries of citizens. Second one, four categories of such messages: information, interaction, attitude and aesthetics. Last area is the analysis of the egocentric social network, identifying with whom the candidates communicate. On the qualitative perspective the communicative model will be analyzed, and also the function the messages carry with them. These functions considered will be: persuasive, emotive, mobilization, recruitment, deliberative and participative. This paper concludes that quality traffic based on interactivity and messages of interest increase participation rates.en-US
dc.descriptionLas redes sociales están tomando un papel importante en todos los ámbitos de la comunicación, y la comunicación política no es ajena a esta nueva forma de comunicación. A día de hoy ningún político se queda fuera de este nuevo mundo de las redes sociales. Este artículo se centra en el estudio de la comunicación política, que los candidatos con posibilidades de representación parlamentaria, realizan en las redes sociales durante la campaña electoral a las Cortes Generales del 20 de diciembre de 2015. Se trata de analizar cómo se comunican en este medio, estudiando su efectividad en base al cumplimiento de los axiomas que definen la comunicación política 3.0 y el alcance que dicha comunicación tiene en la ciudadanía, tanto desde una perspectiva cuantitativa como cualitativa. En la perspectiva cuantitativa se analizarán tres áreas, la primera, la distancia entre los mensajes y las preocupaciones de los ciudadanos, la segunda, cuatro categorías de los mensajes, la información, la interactividad, la actitud y la estética. Y la última área el análisis de la red social egocéntrica, identificando con quien se comunica los candidatos. En la cualitativa se analizará el modelo comunicativo y la función que tienen los mensajes, estas será la función persuasiva, emotiva, la de movilización, de reclutamiento, la deliberativa y la participativa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDoctorado en Comunicación – Núcleo Científico y Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades – Universidad de La Fronteraes-ES
dc.relationhttp://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/675/690
dc.rightsDerechos de autor 2017 Perspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867es-ES
dc.sourcePerspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867; Vol 10 No 1 (2017): Enero - Agosto; 55-83en-US
dc.sourcePerspectivas de la Comunicación - ISSN 0718-4867; Vol. 10 Núm. 1 (2017): Enero - Agosto; 55-83es-ES
dc.source0718-4867
dc.titleThe political communication on social networks during the 2015 electoral campaign in Spain: usage, effectivity and reachen-US
dc.titleLa comunicación política en las redes sociales durante la campaña electoral de 2015 en España: uso, efectividad y alcancees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


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