• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

Cinegraf Magazine (1932-1937): specialized criticism, conservative modernism and the search for a national image.

La revista Cinegraf (1932-1937): crítica especializada, modernidad conservadora y la búsqueda de una imagen nacional

Author
Morales, Iván

Full text
http://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/735
Abstract
The following article analyses Cinegraf magazine, published in Argentina between April 1932 and December 1937 when its director, Carlos Alberto Pessano, retired to dedicate himself exclusively to the technical direction of the Argentinian Cinematographic Institute. I aim an integral approach to the magazine, focusing on the Director’s editorials, critical texts inside the magazine and the key that images play in this editorial project. Cinegraf is a fundamental object in this period for two main reasons. On one hand, it is a pioneer in the development of a specialized film criticism. On the other, it is a fundamental player in the incipient Argentinian film industry, which the magazine will try to steer from its first steps. In this sense, it debated with local productions, maintained a contradictory relationship with mass culture and imagined a specific visual project for the national image.
 
El siguiente artículo analiza la revista Cinegraf, publicada en Argentina entre abril de 1932 y diciembre de 1937, cuando su director, Carlos Alberto Pessano, se retira para dedicarse exclusivamente a la dirección técnica del Instituto Cinematográfico Argentino. Propongo estudiar la revista de manera integral, haciendo foco en los textos editoriales de su director, los textos críticos al interior de la revista y el rol clave que tiene las imágenes en el proyecto editorial. Cinegraf es un objeto central en el período en dos sentidos. Por un lado, es pionera en el desarrollo de una crítica cinematográfica especializada. Por otro, acompaña el nacimiento de la incipiente industria argentina, la cual va a intentar orientar desde el primer número. En este sentido, entra en debate con la producción local, mantiene una relación contradictoria con la cultura de masas e imagina su propio proyecto visual para la imagen nacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB