Show simple item record

Tensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile

dc.contributorFondecyt 1140960en-US
dc.contributorFondecyt 1140960es-ES
dc.creatorLópez, Verónica
dc.creatorRamírez, Lorena
dc.creatorValdés, René
dc.creatorAscorra, Paula
dc.creatorCarrasco-Aguilar, Claudia
dc.date2018-07-30
dc.date.accessioned2019-11-26T12:45:51Z
dc.date.available2019-11-26T12:45:51Z
dc.identifierhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/480
dc.identifier10.31619/caledu.n48.480
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/121170
dc.descriptionDuring the last 15 years, Chile has designed and implemented various laws and education policies aimed at improving, promoting and developing school climate and reducing levels of school violence. However, paradigmatic tensions have been identified in the foundations of these policies and laws, which create an ambivalent scenario for their implementation. The purpose of this study was to identify and analyze the tensions and critical aspects identified by the actors involved in the design and implementation of education policies on school climate. Through a qualitative methodology, ten active-reflexive interviews were carried out with key informants from three of the different organisms that conform the new structure of Chile’s educational system (Quality Agency, Ministry of Education and Superintendence of Education). Thematic content analysis revealed that the participants identified critical tensions and aspects at the conceptual level (what is school climate), methodological level (how to evaluate it), and procedural level (how to improve it). These findings are discussed from the perspective of implementation science.en-US
dc.descriptionDurante los últimos 15 años, Chile ha diseñado e implementado diversas leyes y políticas educativas orientadas a mejorar, promover y desarrollar la convivencia escolar y a disminuir los niveles de violencia escolar. Sin embargo, se han identificado tensiones paradigmáticas en los fundamentos de estos instrumentos, que crean un escenario ambivalente para la implementación. El objetivo de este estudio fue identificar y analizar las tensiones y nudos críticos reportados por los actores que participan del diseño e implementación de las políticas educativas en convivencia escolar. A través de una metodología cualitativa, se realizaron diez entrevistas activas-reflexivas a informantes clave de tres organismos que componen la nueva arquitectura del sistema educativo chileno (Agencia de Calidad, Ministerio de Educación y Superintendencia de Educación). El análisis de contenido temático reveló que los participantes identifican tensiones y nudos críticos a nivel conceptual (qué es la convivencia escolar), metodológico (cómo evaluarla) y procedimental (cómo entregar apoyos). Se discuten estos hallazgos desde la perspectiva de las ciencias de la implementación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/480/479
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 48 (2018): Revista Calidad en la Educación; 96-129en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 48 (2018): Revista Calidad en la Educación; 96-129es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 48 (2018): Revista Calidad en la Educación; 96-129es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjecteducation policy; implementation; education quality assurance system; school climate; school violenceen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectconvivencia escolar; implementación; política educativa; sistema de aseguramiento de la calidad; violencia escolares-ES
dc.titleTensions and critical aspects of the implementation of school climate policies, in Chileen-US
dc.titleTensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record