Show simple item record

Virtualmente interculturales. La educación superior en Bolivia.

dc.contributoren-US
dc.contributores-ES
dc.creatorHurtado, Álvaro
dc.date2007-05-03
dc.date.accessioned2019-11-26T12:46:06Z
dc.date.available2019-11-26T12:46:06Z
dc.identifierhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/237
dc.identifier10.31619/caledu.n26.237
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/121248
dc.descriptionBolivia is a multicultural and multilingual society. This diversity has built up the exclusion of the indigenous majorities and the predominance of multiple values that coexist in an apparent form of interculturality. Three experiences in Bolivian higher education are described in this context, each from a different but supplementary angle. On the one hand, the paper describes the Intercultural Bilingual Education Program, based on the recognition of native languages as a method to convey knowledge. On the other hand, it examines peasant academic units, an initiative implemented by the Bolivian Catholic University based on its singular understanding of interculturality. And third, the paper analyzes a recent research study on “interculturality” as the construction of the identity of indigenous university students. Lastly, the paper attempts to draw a conclusion which brings to a close the persistent challenge to which the concept of interculturality is subject.en-US
dc.descriptionBolivia es un país multicultural y plurilingüe, diversidad que ha construido exclusión de las mayorías indígenas y predominio de plurivalencias convivientes a manera de interculturalidad. En ese contexto, se describen tres experiencias en la educación superior boliviana, cada una con ángulo distinto pero complementario. Por un lado, el Programa de Educación Intercultural Bilingüe, que parte del reconocimiento de los idiomas nativos como mecanismo para la transmisión de conocimiento; por otro, las unidades académicas campesinas, iniciativa de la Universidad Católica Boliviana, también con su particular forma de entender lo intercultural, y, por último, la investigación reciente de “lo intercultural” como construcción de identidad de indígenas universitarios. Al final, un atisbo de conclusión que, más bien, cierra el insistente cuestionamiento al concepto de interculturalidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes-ES
dc.relationhttps://calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/237/240
dc.rightsCopyright (c) 2018 Calidad en la Educaciónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 26 (2007): Revista Calidad en la Educación: Educación Superior: Diversidad y Acceso; 135-149en-US
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 26 (2007): Revista Calidad en la Educación: Educación Superior: Diversidad y Acceso; 135-149es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Nº 26 (2007): Revista Calidad en la Educación: Educación Superior: Diversidad y Acceso; 135-149es-ES
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjecten-US
dc.subjectinterculturality; higher education in Bolivia; peasant academic units; indigenous peoplesen-US
dc.subjectes-ES
dc.subjectinterculturalidad; educación superior en Bolivia; unidades académicas campesinas; indígenases-ES
dc.titleVirtually intercultural: higher education in Boliviaen-US
dc.titleVirtualmente interculturales. La educación superior en Bolivia.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typees-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record