Out-of-field teaching and the teacher labour market, in Chile
Idoneidad disciplinar de los profesores y mercado de horas docentes en Chile
Author
Medeiros, María Paz
Gómez, Constanza
Sánchez, María Jesús
Orrego, Vanessa
Abstract
The present study describes the out-of-field teaching situation, in Chile, and addresses in-depth the selection and assignment mechanisms of Chile’s teachers. It estimates the current situation of the teacher’s market and analyzes the effect that could result from the implementation of greater selectivity to enter the teaching profession and changes regarding non-teaching hours, as defined in the new education policy concerning teachers (Política Nacional Docente, PND). The results indicate that there is still a considerable number of hours that are not being taught by teachers with the required specialty or level. The estimates further reveal that the proposed changes, for example, an increase in the proportion of non-teaching hours and greater selectivity in the initial teacher training programs could generate an impact on the supply and demand of teaching hours. If current conditions are maintained, the policy could produce a severe deficit scenario. If, however, the profession’s attractiveness increases, due to improved conditions in the teaching profession, the scenario could be less dire and perhaps even accrue a surplus. Finally, we offer recommendations to improve the implementation of these important and necessary changes for the teaching profession. El presente estudio describe la situación actual de los establecimientos educacionales chilenos en función de la idoneidad disciplinar de su planta docente y profundiza en sus mecanismos de selección y asignación de profesores. Además, estima la situación actual del mercado de horas aula y analiza el efecto que podría generar en la implementación del aumento de selectividad al ingreso de la carrera docente y el de horas no lectivas, definidos en la nueva Política Nacional Docente (PND). Las estimaciones indican que existe un número considerable de horas que no está siendo impartido por docentes con la especialidad correspondiente a la disciplina o nivel requerido y que, con el aumento de las horas no lectivas y la selectividad en las carreras de educación, se generaría un déficit crítico en el mercado de horas de clases de docentes si se mantienen las condiciones actuales, o bien menores déficits o superávit, en el caso de que aumente la atracción a la profesión debido a las mejores condiciones de la carrera docente. Finalmente, se generan recomendaciones que permitirían mejorar la implementación de estos importantes y necesarios cambios para la profesión docente.