• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Educational leadership and citizenship education: actors' visions and practices

Liderazgo educativo y formación ciudadana: visión y prácticas de los actores

Author
Jara, Camila

Sánchez, Macarena

Cox, Cristián

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/687
10.31619/caledu.n51.687
Abstract
This article focuses on the relationship between school leadership and citizenship education in Chile, after the 2016 Citizenship Education Law, which reframed the scope of school experience in this field. Qualitative primary data from a sample of schools with a high indicator of Citizen Participation and Formation measured by the official Education Quality Agency, is analysed in order to describe and examine leadership styles and practices. Results from interviews with school head-masters and head-mistresses, teachers and students, show that educational leadership has a relevant although indirect role in citizenship education, especially through a sense of identity and a sense of institutional belonging. On the other hand, the implementation of the Citizenship Education Law has not, as yet, changed the reductionism of the area to the subject and teacher of History, or the emphasis on values over political literacy, that characterize prevailing practices. The study reveals that the Citizenship Education Plan demanded by the law, has had only minor consequences on current school practices, but there is a promising potential in terms of greater visibility and reflection in this area. 
 
Este estudio indaga en la relación entre el liderazgo escolar y la formación ciudadana en el contexto escolar luego de la ley que en 2016 redefinió este ámbito de la experiencia escolar. Para ello, se analizaron datos primarios cualitativos provenientes de una muestra de establecimientos educacionales con un alto indicador de participación y formación ciudadana medido por la Agencia de Calidad de la Educación, con el propósito de profundizar en los estilos y prácticas de liderazgo que caracterizan la educación ciudadana en estos establecimientos. Los resultados muestran que el liderazgo educativo tiene un papel relevante, aunque indirecto, en la formación ciudadana a través del desarrollo de identidad y sentido de pertenencia. Por otra parte, se identifica que la implementación de la Ley de Formación Ciudadana no ha alterado aún el reduccionismo de la educación ciudadana a la asignatura y al docente de Historia, así como la prevalencia de la formación valórica por sobre la alfabetización política. El estudio revela que la implementación del Plan de Formación Ciudadana exigido por la mencionada ley tiene, por ahora, leves consecuencias sobre prácticas preexistentes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB