• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Diseña
  • View Item

Writing on Writing is a Method of Encounter. Correspondences with Ursula K. Le Guin and the World [Redux]

Escribir sobre la escritura es un método de encuentro. Correspondencias con Ursula K. Le Guin y el mundo [Redux]

Author
Bright, Damien A.

Antolinos-Basso, Diego

Full text
http://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/2874
10.7764/disena.16.88-123
Abstract
What can writing as creative practice teach us about writing as a research method? By examining the technique of ‘writing on writing’ in the textual theory of Ursula K. Le Guin, this article investigates writing as a dynamic and open-ended tool that gathers author(s) and text(s), and inquiry and world. This technique motivates ‘correspondence’, in the twofold sense of learned exchange and conceptual alignment. We analyze and enact ‘writing on writing’ by making one version of our argument (the spoken script of a conference presentation) into the starting point for another (the written text of the present article). Layered annotations and comments show how revision, review, response, and exchange collapse the form and content of research, pulling focus on its presence (for the ‘author’ in action) and consequence (for the ‘world’ under description). If writing is a tool for thinking, what is learned in the spacetime of hesitation between draft and text? What kind of reading practice follows when a text is finite and open-ended, provisional and iterative?
 
¿Qué nos puede enseñar la escritura como práctica creativa sobre la escritura como método de investigación? Al examinar la técnica de “escribir sobre la escritura” en la teoría textual de Ursula K. Le Guin, este artículo investiga la escritura como una herramienta dinámica y abierta que reúne autor(es) y texto(s) e indagación y mundo. Esta técnica motiva la “correspondencia”, en el doble sentido de intercambio de aprendizaje y alineación conceptual. Analizamos y enactamos “escribir sobre la escritura” al convertir una versión de nuestro argumento (el guion hablado de una ponencia) en el punto de partida para otra versión (el texto escrito del presente artículo). El ensamblaje de anotaciones y comentarios muestra de qué forma la revisión, la evaluación, la respuesta y el intercambio colapsan la forma y el contenido de la investigación, empujando su foco hacia la presencia (para el “autor” en acción) y la consecuencia (para el “mundo” que se describe). Si la escritura es una herramienta para pensar, ¿qué se aprende en el espacio y tiempo de vacilación entre el borrador y el texto? ¿Qué tipo de práctica de lectura seguir cuando un texto es finito y abierto, provisional e iterativo?
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB